همزمان با موج صعودی کرونا ؛ عروسی‌های زیرزمینی رواج پیدا کرده است

به نظر می رسد ممنوعیت برگزاری مراسم عزا و عروسی در تالارهای مهمانی باعث شکل‌گیری نوع جدیدی از برگزاری مراسم، آن هم به صورت زیرزمینی و مخفیانه شده است، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان باعث افزایش تجمعات شده و می‌تواند آمار مبتلایان به کووید ۱۹ را افزایش دهد.
این روزها خبرهای خوبی از استان‌های مختلف کشور به گوش نمی‌رسد. با وجود اعلام ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی، بسیاری از زوج های جوان که چند ماهی مراسم ازدواج خود را به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ به تعویق انداخته بودند، تصمیم به برگزاری مراسم عروسی خود کرده‌اند. این مراسم‌ها نه به شکل معمول، بلکه به صورت مخفیانه در منازل، باغ‌ها و حتی پارکینگ برگزار می‌شود، حتی اخباری به گوش می رسد که برخی مراسم عروسی خود را در روف گاردن یا پشت بام متجمع های مسکونی برگزار می‌کنند که البته به گفته شاهدان چندان پروتکل های بهداشتی هم در آنها رعایت نمی‌شود. به نظر می‌رسد ممنوعیت برگزاری مراسم عزا و عروسی در تالارهای مهمانی باعث شکل‌گیری نوع جدیدی از برگزاری مراسم آن هم به صورت زیرزمینی و مخفیانه شده است، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان باعث افزایش تجمعات شده و می‌تواند آمار مبتلایان به کووید ۱۹ را افزایش دهد. البته اخبار متعدد از ابتلای خوشه‌ای افراد به کووید ۱۹ در مجالس عروسی این موضوع را تایید می‌کند. همین چند روز پیش بود که یک عروس ناقل ویروس کرونا در میهمانی عروسی خود بیش از ۷۰ نفر از مهمانان را به کووید ۱۹ مبتلا کرد. واکنش‌ها به این نوع از مراسم‌های عروسی نیز متفاوت است. گروهی همانند روال همیشگی‌شان با نگاه طنز به ماجرا ورود کرده و مدام برگزار کننده و شرکت کنندگان در این مراسم را به تمسخر می‌گیرند اما گروهی دیگر هستند که با به اشتراک گذاشتن تجربیات واقعی خود از برگزاری این مراسم در اقوام و نزدیکان خود، به شدت با آن می‌تازند. البته این ماجرا موافقانی هم دارد که گویا از دوران قرنطینه خانگی خسته شده و علاقمندند در یک جشن عروشی شرکت کنند، حتی اگر به قیمت ابتلا به کرونا تمام شود.
هفته گذشته بود که خبرهایی از بازگشایی تالارهای پذیرایی در مناطقی با وضعیت سفید رسانه‌ای شد که البته موافقان و مخالفانی هم داشت. مخالفان، این بازگشایی را باعث افزایش تجمعات و در نتیجه افرایش تعداد مبتلایان می‌دانستند و موافقان که اغلب زوج‌های جوان و خانواده های آنها بودند می‌گفتند تعویق مراسم عروسی خود یا فرزندانشان خسارت‌های مختلفی را متوجه آنها کرده است. یک زوج که مراسم ازدواج خود را در اسفند ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نکردند و همچنان منتظر بهبود شرایط بیماری هستند می‌گویند که برگزار نشدن مراسم باعث مشکلات فراوانی برای آنها شده است. آنها مجبورند اجاره بهای منزلی را پرداخت کنند که هنوز در آن زندگی نمی‌کنند، از طرفی نمی‌خواهند بدون برگزاری مراسم زندگی مشترک خود را شروع کنند. البته در میان موافقان بازگشایی تالارها، صاحبان آنها هم حضور دارند که معتقدند در حالی که مشاغل پرخطر بازگشایی شده، ممنوعیت فعالیت آنها غیرقابل توجیه است. البته در تهران محسنی بندپی استاندار تهران اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی بازگشایی تالارها منتفی است. حمید سوری اپیدمیولوژیست، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته مقابله با کرونا می‌گوید: عمده نگرانی‌هایی که در نشست‌های خود داریم، این است که افراد محتمل یعنی افرادی که هنوز هیچ علائم بالینی ندارند و به ظاهر سالم هستند، بیماری را به دیگران منتقل کنند و احتمال این انتقال در چنین مراسم‌هایی بسیار زیاد است.
اما نکته دیگری که در این بین می‌توان به آن اشاره کرد، این است که مخفیانه برگزار شدن این مراسم‌ها باعث می‌شود افراد کمتر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. به طوری که برخی معتقدند اگر این مراسم‌ها به صورت معمول در تالارها برگزار می‌شد، با رعایت نکات بهداشتی صورت می‌گرفت و مخفیانه برگزار شدن آن باعث می‌شود هیچ نظارتی بر برگزاری آنها صورت نگیرد.
سوری هم معتقد است: قطعا مخفیانه برگزار شدن این مراسم‌ها به رعایت نکردن نکات بهداشتی دامن می‌زند اما در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمی‌کند چرا که ما معتقدیم در چنین شرایطی چنین تجمعاتی نباید برگزار شود.
وی می‌افزاید: بعضا مشاهده می شود عده‌ای برای برگزاری مهمانی‌های خصوصی خود تست‌های آزمایشگاهی انجام می‌دهند و وقتی تست آنها منفی گزارش شد به این تصور که بیمار نیستند مهمانی یا مراسم خصوصی برگزار می‌کنند. در صورتی که تست‌های انجام شده تا حد زیادی نتیجه را به صورت کاذب، منفی نشان می‌دهند. آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۰ درصد تستها نتیجه را منفی کاذب نشان می‌دهند. در صورتی که طبیعتا باید با روش‌های پیشرفته‌تر یا تکرار آزمایش‌ها و نمونه گیری درست مطمئن شویم نتیجه تست واقعا مثبت است یا منفی. بنابراین صرف گرفتن تست‌ها کفایت نمی‌کند.

درباره نویسنده

7477مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین