شهروندان اهوازی قبل از آغاز فصل بارندگی نیز آسایش ندارند ؛ بالازدگی فاضلاب در ۳۸۰ نقطه

شهروندان اهوازي قبل از آغاز فصل بارندگي نيز آسايش ندارند ؛ بالازدگی فاضلاب در 380 نقطه

اواسط مردادماه خبر فوت یک دختربچه در فاضلاب کوی سیاحی اهواز اعلام شد؛ اما او اولین قربانی مشکل سیستم آب و فاضلاب خوزستان نبود. در سال‌های گذشته نیز مواردی از غرق‌شدگی در فاضلاب برخی مناطق اهواز رخ داده است. کوی سیاحی تنها یکی از مناطق اهواز است که سال‌هاست با مشکل فاضلاب شهری روبرو شده است. از میان ۶۹ محله کم‌برخوردار اهواز، ۱۸ محله وضعیت نامساعدتری دارند و همچنین فرسودگی شبکه آبرسانی روستایی را هم باید به فهرست مشکلات این استان اضافه کرد. فاضل عبیات معاون عمرانی استاندار خوزستان اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی در خوزستان و به ویژه شهرستان اهواز در حوزه زیرساخت‌ها، موضوع آب و فاضلاب است.
وی افزود: در اهواز شبکه فاضلاب فرسوده است و طرح جامع شبکه فاضلاب اهواز نیز تنها حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: این مساله با همراه شدن سیلاب سال ۹۸ و پس از آن آبگرفتگی‌های وسیع شهرستان اهواز در آذرماه همان سال، چالش و مشکلات ناشی از فرسودگی شبکه فاضلاب را تشدید کرد.
عبیات گفت: برای تکمیل طرح جامع شبکه فاضلاب اهواز حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که البته با توجه و عنایت مقام معظم رهبری، از صندوق توسعه ملی ۱۰۰ میلیون یورو برای تکمیل شبکه فاضلاب اهواز اختصاص داده شده است.
وی افزود: از این ۱۰۰ میلیون یورو اختصاص داده شده، ۵۰ میلیون یورو برای سال ۹۹ و باقی آن برای سال ۱۴۰۰ خواهد بود تا بتوان بخش اعظم شبکه فاضلاب شهر اهواز را تکمیل کرد.
معاون عمرانی استاندار خوزستان بیان کرد: شبکه فاضلاب اهواز به صورت کاملا یکپارچه طراحی شده است به شکلی که تمام مناطق غرب و شرق به یکدیگر متصل هستند و لازم است در طرح جامع فاضلاب اهواز بازنگری شود که این کار اکنون از سوی شرکت آبفا در دستور کار قرار گرفته است.
عبیات اظهار کرد: برای حل مشکلات فاضلاب مناطق حاشیه‌ای شهر اهواز که مناطق پرجمعیتی هستند به این نتیجه رسیده‌ایم که به صورت محلی و مستقل نسبت به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب اقدام کنیم تا شبکه فاضلاب این مناطق به شبکه یکپارچه شهر تحمیل نشود.
وی افزود: به نتیجه رسیده‌ایم که برای شهرهای کوچک و برخی از مناطق شهرهای بزرگ از چنین پکیج‌هایی با طراحی نخبگان داخلی استفاده کنیم تا مساله فاضلاب شهرهای کوچک و مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ استان حل شود.
معاون عمرانی استاندار خوزستان اظهار کرد: برای بحث طرح جامع فاضلاب اهواز اکنون شرکت آبفا اهواز در حال انتخاب پیمانکار است و پس از آن نیز عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
عبیات با اشاره به مشکلات آب شرب خاطرنشان کرد: در مناطق پیرامونی شهرهای بزرگ و به ویژه اهواز شبکه‌های آب شرب در دست احداث هستند و پیشرفت فیزیکی خوبی نیز دارند.
علیرضا عالیپور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز نیز اظهار کرد: در حال حاضر در اوج گرمای تابستان که نه از بارش خبری است و نه مشکلات سیلاب و یا دفع آب‌های سطحی وجود دارد، بالغ بر ۳۸۰ نقطه بالازدگی فاضلاب در اهواز وجود دارد.
وی افزود: ۵۰ درصد شبکه فاضلاب قدیم اهواز دچار فرسودگی است و اغلب نقاط سکونتگاه‌های غیررسمی اهواز نیز فاقد شبکه فاضلاب هستند بنابراین دفع فاضلاب شهری در اهواز به چالش اول مدیریت شهری ما تبدیل شده است و خود به خود مسائل دیگری نیز با خود پیوند زده است؛ ایجاد شکاف‌های پی در پی در آسفالت و احتمال سقوط افراد در این گودال‌ها و ناهمواری سطوح آسفالت برخی از این مشکلات هستند.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: در شهری که موضوع اول روزمره آن بالازدگی فاضلاب و مشکلات غیر بهداشتی ناشی از آن مانند تداخل فاضلاب با آب شرب و پایین آمدن میزان سلامت آب شرب مردم است طبیعی است، اگر قرار است منابعی برای رفع مشکلات زیرساختی و زیربنایی تخصیص یابد، قبل از اینکه بخواهیم آب‌های سطحی را محور کار قرار دهیم، فاضلاب از اهمیت و فوریت بیشتری برخوردار خواهد بود.
عالیپور ادامه داد: اهواز شهری است که مدیریت شهری آن در یکصد سال اخیر شکل گرفته است و در این سال‌ها، موضوع دفع آب‌های سطحی همراه با شبکه فاضلاب طراحی شده است یعنی شبکه مختلط و همزمان دفع آب‌های سطحی و فاضلاب را انجام می‌دهد. میزان روزهای بارندگی در اهواز کم اما با شدت زیاد است؛ به طور مثال در طول سال ۱۰ روز بارندگی بالای ۳۰ میلیمتری داریم که معمولا موجب آبگرفتگی شدید در اهواز می‌شود اما فاضلاب و مشکلات آن، موضوع روزمره ما است.
وی با اشاره به مرگ یک دختربچه بر اثر سقوط در فاضلاب کوی سیاحی، گفت: مرگ این دختر بچه در حوزه کاری ما نیست زیرا این شبکه به شرکت‌های آب و فاضلاب تحویل داده شده است. احمد باقری قائم مقام شرکت آب و فاضلاب اهواز در خصوص آخرین وضعیت آب و فاضلاب منطقه اظهار کرد: شرکت آبفا اهواز جمعا حدودا ۴۶۲ هزار مشترک آب و ۴۱۲ هزار مشترک فاضلاب دارد.
وی افزود: از ۳ هزار کیلومتر شبکه آب در شهر اهواز حدود ۱۶۰۰ کیلومتر از شبکه که حدود ۵۵ درصد است، فرسوده است. در خصوص فاضلاب نیز از ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه، حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر شامل ۴۸ درصد شبکه، فرسوده است.
باقری با اشاره به وقوع سیلاب فروردین سال ۹۸ گفت: وقوع این سیلاب، خسارت زیادی به شبکه فاضلاب وارد کرد و با حدود ۴۶۸ میلیارد تومان خسارت مواجه شدیم.وی افزود: تا کنون حدود ۴۰۰ میلیارد تومان قرارداد برای حل مشکلات ناشی از خسارت سیل منعقد شده است و هنوز بخش زیادی از دیون پیمانکاران در این زمینه نیز پرداخت نشده است.
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب اهواز تصریح کرد: تاکنون حدود ۹۵ میلیارد تومان با کمک سازمان برنامه و بودجه خوزستان به پیمانکاران پرداخت شده است و امیدواریم باقیمانده تخصیص نیز در اختیار آبفا قرار بگیرد.

درباره نویسنده

7477مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین