ناگفته‌های عضو شورای شهر اهواز از علل استیضاح شهردار : برخی افراد جهاد تبیین و جهاد توجیه را با هم اشتباه گرفته‌اند / شهرداری برخی مغازه‌های بازار مرو کیانپارس را ماهانه ١۵ تومان اجاره می دهد!

ناگفته‌های عضو شورای شهر اهواز از علل استیضاح شهردار : برخی افراد جهاد تبیین و جهاد توجیه را با هم اشتباه گرفته‌اند / شهرداري برخی مغازه‌هاي بازار مرو کیانپارس را ماهانه ١٥ تومان اجاره مي دهد!

عضو شورای شهر اهواز گفت: رسانه‌های شرافتمند باید به میدان بیایند و حلقه‌های گمشده‌ی نقد و بررسی عملکرد شهرداری را پیدا کنندو به آن بپردازند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، پس از مطرح شدن استیضاح شهردار اهواز در رسانه‌ها بحث‌های بسیار زیادی در این خصوصمطرح شده است که محمد مهدی مطیعی رییس کمیسیون محیط زیست، فضای سبز و سلامت شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با یکی ازخبرگزاری ها به سوالات مربوط به این موضوع پاسخ داد. مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید:

*سوال: در حال حاضر چه شرایطی بر فرآیند استیضاح شهردار اهواز حاکم است؟

مطیعی: در ابتدا لازم است مقدمه‌ای در خصوص شرایط موجود بیان کنم. من معتقدم وقتی گردوغبار و هیجان یک اتفاق خوابید، شرایطبهتری برای دیدن واقعیت‌ها فراهم می‌شود و برای ما اعضای شورا و تمام کسانی که می‌خواهند نگاه کامل، جامع، عملکردی، تخصصیو منصفانه‌ای به این موضوع داشته باشند شرایط کنونی برای تحلیل این موضوع کاملا مناسب است.

مقام معظم رهبری توصیه به جهاد تبیین دارند و امروزه برخی افراد جهاد تبیین و جهاد توجیه را با هم اشتباه گرفته‌اند. ما الان به نسلجدید می‌گوییم که فلان امکانات را به روستاها داده‌ایم اما این تبیین، برای بیدار کردن نسل جوان کافی نیست. نکته ظریف جهاد تبییناین است که ما باید برای افکار عمومی فواصل موجود با آرمان‌ها و واقعیت‌ها را به درستی تبیین کنیم.

اگر بخواهیم تحلیل درستی از عملکردمان در شورای ششم و در مدیریت شهری داشته باشیم لازم است که بدانیم در گذشته کجا بودیم وامروز کجا ایستاده‌ایم و بررسی کنیم که حرکت ما به سمت آرمانی که داشتیم در چه قسمت‌هایی کُند یا تند و یا در چه جاهایی با نگاهدرست و اولویت‌های صحیح صورت گرفته است. باید برای مردم تبیین کرد که شهر اهواز چه مشکلاتی دارد و چه اصلاحاتی باید انجامشود و مردم باید بر اساس این پارامترها عملکرد شورا را مورد ارزیابی قرار دهند.

*سوال: رسانه‌ها در این خصوص چه نقشی دارند؟

مطیعی: ما انسان‌ها را بر اساس شاخص‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنیم اما انسان‌ها از منظر رسانه‌ای به دو دسته تقسیممی‌شوند. کسانی که هضم در رسانه هستند و کسانی که واقعیت رسانه را تشخیص می‌دهند و نگاه صحیحی به این موضوع دارند.

البته شرافتمندان عرصه رسانه باید بیایند و با دقت و بر اساس سازوکار مناسب و ساختاری به نتیجه برسند که یک نفر خوب است یا بداست. ما برای کار علمی در دانشگاه در ابتدای طرح پژوهشی یک چکیده می‌دهیم. امروز اتفاقی که در شهر اهواز در ارائه گزارشمی‌افتد همان چکیده است که نهایت در بخش نتایج به ۴ تا عکس ختم می‌شود و بقیه فصل‌ها از جمله بررسی منابع و مواد و روش‌هاحذف می‌شوند.

حلقه گمشده‌ی نقد و بررسی عملکرد شهرداری بر اساس اصول علمی این حلقه‌های مفقوده است که رسانه‌ها باید به آن بپردازند. مثلاشهرداری می‌گوید ما می‌خواهیم آسفالت کنیم. بعد برای حجم کمی از آسفالت، افتتاحیه برگزار می‌کند و به این شکل دم از مدیریتمی‌زنند. هر جای گزارش‌ بزرگواران شهرداری دو حلقه‌ی مفقوده‌ی بررسی منابع و مواد و روش‌ها را داشت آنوقت آن گزارش قابل قبولاست که من تا کنون چیزی مشاهده نکردم.

*سوال: وقتی یک انتقادی و یا موضوعی طرح می‌شود مردم باید از مصادیق آن نیز آگاه شوند و لازم است تا نسبت به تناقض‌های موجوداطلاع‌رسانی صورت بگیرد. مصداق‌ها را لطفا بفرمایید.

مطیعی: مصداق اول ما مساله قطار شهری است. از حدود آبان‌ماه ١۴٠٠ به بعد تا به امروز ما در حوزه‌ی قطار شهری متولی نداریم واز این رو در ارائه آمارهای صحیح دچار مشکل هستیم. در حالی که حدود ١٨ ماه است که مترو رئیس نداشته است چگونه می‌توان بهفکر آمارسازی، بهره‌برداری و راه‌اندازی از مترو افتاد. وقتی مسئله‌ای از اولویت‌های ما نباشد و حدود ٢ سال آن را ندیده‌ایم و بررسیمنابع انجام نداده‌ایم، چگونه می‌توانیم برای آن آمار ارائه بدهیم؟ این یک علامت سوال پررنگ است.

و اما مصداق دوم؛ عدم شکل‌گیری سازمان سرمایه‌گذاری است. پس از اعلام نتایج انتخابات یک جو صمیمانه بین اعضای شورا شکلگرفت و ما در یکی از مساجد شهر اهواز هر روز جمع می‌شدیم و در خصوص اولویت‌های شهر اهواز بحث و گفت‌وگو می‌کردیم. حجمکاستی‌ها زیاد بود و منابع کمی در اختیار داشتیم از سوی دیگر مطالبات مردم نیز به حق بود. در نهایت یکی از مسائل مهمی که مطرحشد بحث سرمایه‌گذاری بود.

ما از روز اول تاکید زیادی بر اصل سرمایه‌گذاری داشتیم از این رو کمیسیون‌ها را با جدیت بر اساس برادری و مودت بنیان نهادیم و بهاین سمت سوق دادیم و با چند کلان‌شهر نیز مشورت کردیم اما پس از چندین ماه هنوز نتوانستیم در جذب سرمایه‌گذار به نتیجه‌ی عملیبرسیم و نه تنها هیچ سرپرستی در این خصوص وجود ندارد بلکه  از سوی شهرداری دسترسی ما به داده‌ها در خصوص سرمایه‌گذاریبسته شده است.

*سوال: آیا اقدامات دیگری انجام داده‌اید که از سوی شهرداری نادیده گرفته شده است؟

مطیعی: بله موارد زیاد است. رسالت شورای شهر به این صورت است که بعضی مواقع مجموعه‌ی شهرداری با امضای شهردار لایحهمی‌آورد اما در برخی مواقع نیز یکسری طرح‌ها توسط اعضای شورا ارائه می‌شود. یکی از اقداماتی که به عنوان یک نکته مثبت در عملکردشورای شهر ششم می‌توانیم به آن اشاره کنیم نوشتن طرح‌های تخصصی است. که در این فرآیند هر عضو شورا در کمیسیون یک چالشرا مورد بررسی قرار داد و برای برون رفت از آن چالش راهکار ارائه داده است.

*سوال: لطفا مصداق ذکر کنید.

مطیعی: به عنوان مثال یکی از آن چالش‌ها بازار مرو در کیانپارس اهواز  است. اجاره برخی از این مغازه‌ها آنقدر پایین است که افکارعمومی باور نمی‌کند. مثلا مغازه‌هایی با اجاره ماهانه ١۵ یا ١٠٠ هزار تومان وجود دارد که این مسئله سبب ضایع شدن بیت‌المالمی‌شود. در این خصوص طرحی در شورا برای سامان‌دهی این موضوع نوشته شده است که بر اساس آن قراردادها به روز شوند که اینطرح در حالی که به شهرداری ابلاغ شده است، تا کنون انجام نشده و اصلا در دستورکار قرار نگرفته است.

از طرح‌های دیگر می‌توان به ایجاد، تکمیل و به روزرسانی شناسنامه‌های قطعات سبز موجود در شهر اشاره کرد که چالش‌های زیادینظیر زمین‌خواری، تغییر کاربری و تبدیل به محل نخاله شدن قطعات سبز، استفاده‌های غیر مجاز نظیر دست‌فروشی و …. در این حوزهقرار می‌گیرد و این طرح نیز از سوی شهرداری مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. طرح مطالعات جامع فضای سبز از طرح‌های دیگریاست که آخرین بار در شهر اهواز در سال ١٣٧٢ انجام شده است. این طرح از دل کمیسیون محیط زیست و فضای سبز بیرون آمدهاست و باز هم مورد بی‌مهری شهرداری واقع شده است.  

یکی دیگر از مصادیق گفته‌های بنده بی‌توجهی شهرداری به آبیاری تخصصی فضای سبز است. به دلیل بالا بودن املاح رودخانه کارون،وقتی سطح تبخیر زیاد است این املاح بر سطح خاک باقی می‌ماند و سبب آسیب به بافت‌های گیاهی می‌شود. از این رو مصوب شدهاست که در ۶ ماه فصل گرم سال آبیاری فضای سبز اهواز در هنگام شب صورت بگیرد. این مسئله‌ی علمی در قرارداد‌های نگه‌داریفضای سبز با پیمانکاران سطح شهر اهواز قید شده است اما متاسفانه از سوی شهرداری رعایت نمی‌شود و آبیاری را در روز انجاممی‌دهند که این امر سبب شده است تا سطح  فضای سبز اهواز روز به روز کاهش پیدا کند.

*سوال: اعتبار آلایندگی که در این دوره به شهرداری تزریق شده نسبت به دوره‌های قبل قابل توجه است و یکی دیگر از مطالبات مردمیکه در ارتباط با شهرداری مطرح است شفافیت در هزینه‌کرد عوارض آلایندگی است. البته در موضوعات استیضاح نیز دغدغه‌ی مالی نیزیکی از موارد مطرح شده بود. لطفا در این خصوص توضیح دهید. آیا شورای شهر از سرنوشت این پول اطلاع دارد؟

مطیعی: سوال بسیار خوبی است. از همان روز اول شورا ۴ نکته در اولویت اصلی قرار گرفت که این اولویت‌ها شامل آسفالت، آبهایسطحی، انضباط مالی و انضباط اداری و منابع انسانی بود که متاسفانه آنطور که شایسته بود در دستور کار شهردار اهواز قرارنگرفت.

شهرداری در سال ١۴٠١ چیزی حدود یک هزار و ۵٠ میلیارد تومان حق آلایندگی دریافت کرده است و امروز اظهار می‌دارند که حقآلایندگی هزینه شده است که چگونگی هزینه‌کرد حق آلایندگی باید به صورت شفاف از سوی شهرداری توضیح داده شود. باید مشخصشود که شهرداری در چه بازه‌ی زمانی این پول را هزینه کرده است و اسناد آن باید به شورا ارائه شود. این یعنی انضباط مالی و شهردارموظف به اجرای آن است. اما متاسفانه شهردار تا کنون برای ارائه گزارش مالی به صحن شورای شهر مراجعه نکرده است. باید برایاطلاع شما عرض کنم که در واقع ۵ هزار میلیاردتومان حق آلایندگی به استان خوزستان تعلق گرفته است که این نشانه‌ی توجه رئیسجمهور به رفع کاستی‌ها در استان خوزستان و شهرستان اهواز است.

و اما نکته‌ای که وجود دارد این است که امروز باید بپرسیم آیا در سال ١۴٠٠ حق آلایندگی دریافت نکردیم؟ بله ٢٩٠ میلیارد توماندریافت کردیم. آیا در سال ١٣٩٩ حق آلایندگی دریافت نکردیم؟ بله ١٠۴ میلیارد تومان دریافت کردیم که نسبت به اعتبار کنونی رقممختصری بود و امروز ما بر مبنای رقم حق‌آلایندگی سال جاری که رقم بالایی است، انتظار داریم تحول در شهر اتفاق بیفتد. اما ارائهداده‌ها از سوی شهرداری برای تحقق انضباط مالی اتفاق نیفتاده است.

*سوال: شهرداری در حوزه عمرانی معتقد به تحول زیرساخت‌هاست. آیا این موضوع صحت دارد؟

مطیعی: هر کس ادعایی دارد باید ثابت کند. نکته‌ای را باید عرض کنم و آن این است که من معتقدم اگر حق آلایندگی در مردادماه ١۴٠١اختصاص نمی‌یافت ما در آبان‌ماه وارد چالش بزرگی از نظر تجمعات کارگری می‌شدیم که امکان خروج از آن ممکن نبود. چرا که تا قبلاز پرداخت حق آلایندگی شهرداری به صورت مرتب درگیر تحصن کارگران برای دریافت حقوق بود و به نوعی می‌توان پی برد که اعتبارحق آلایندگی ممکن است صرف پرداخت حقوق کارگران شده باشد. از سوی دیگر عدم انضباط مالی در شهرداری سبب شد که فیش‌هایحقوقی کارکنان شهرداری مرتب دستخوش تغییر شوند.

در عین حال مدیران شهری ما را وارد چالش فیش حقوقی کردند و ضمن مقایسه‌ی فیش‌های دریافتی، درخصوص مبالغ دریافتی با همرقابت داشتند و این مسئله چالش‌های فراوانی را برای ما ایجاد کرد. در عین حال شاهد بودیم که معاون برنامه‌ریزی شهردار نیز بدونخداحافظی محل خدمت خود را ترک کرد و به اصفهان رفت! مگر نه اینکه برای تحول زیرساختی باید تامین و تخصیص اعتبار کرد؟ وقتیمعاون برنامه‌ریزی قهر کرده و رفته چگونه تامین اعتبار می‌کنید؟

*سوال: آیا نهضت آسفالت در اهواز اتفاق افتاده است؟

مطیعی: من چیزی در این خصوص مشاهده نکردم. البته باید اول به این سوال پاسخ دهیم که حق آلایندگی کی پرداخت شده است و ماکی داریم دم از نهضت آسفالت می‌زنیم؟ یکی از نکات پررنگ که باید به آن پرداخته شود همین مسئله آسفالت است تا افکار عمومینسبت به این موضوع آگاه شوند. شهرداری اظهار داشته که حق آلایندگی صرف آسفالت شده است و این در حالی که قرارداد آسفالتدو تا از مناطق شهر اهواز هفته پیش در صحن شورا آمده است! چگونه است که ما نهضت آسفالت راه انداخته‌ایم و خودمان خبرنداریم؟

اگر ادعایی در خصوص نهضت آسفالت وجود دارد باید اولا زمان شروع آن مشخص شود و دوما با چه دستورکاری این نهضت آغازشده است؟ این‌ها سوالات بسیار مهمی است که شهرداری باید پاسخ دهد و به صورت شفاف و روشن باید هزینه‌کرد حق آلایندگیمشخص باشد.

*سوال: یکی از اتهاماتی که شهرداری به منتقدین و استیضاح‌کنندگان زد این بود که این افراد به دنبال انتصاب نیروهای خود درشهرداری بودند. این مسئله صحت دارد؟

مطیعی: انتصاباتی که در مجموعه‌ی شهرداری اتفاق افتاده کاملا روشن است و افکار عمومی آگاه است که این انتصابات بر چهاساسی اتفاق افتاده است و این مسئله نیاز به توضیح من ندارد. استیضاح‌کنندگان به هیچ وجه در مسئله انتصابات ورود نکرده‌اند.

*سوال: بر اساس قانون خانواده شهردار باید ساکن همان شهر باشند. چرا اعضای شورای شهر به محل اقامت خانواده شهردار اهوازکه در اصفهان ساکن هستند، اعتراضی نمی‌کنند؟

مطیعی:  این مسئله مطرح شده و در دستور کار شورای شهر است.

*سوال: زمان زیادی از طرح سوال میگذرد و ظاهرا این مسئله دیر ابلاغ شد و یا در خصوص طرح استیضاح هم تعلل در کار دیده میشود در این خصوص توضیح بفرمایید؟

مطیعی:علی رغم اینکه روند تذکر و ورند طرح سوال و استیضاح کاملا روشن و بر اساس قانون و رعایت آن صورت پذیرفته است ولیمشخص نیست چرا به نص صریح قانون عمل نمی شود و قطعا در این خصوص ریاست شورا باید پاسخگوی قانون و عواقب و عوارضآن باشد از تمامی اهرم‌های قانونی که قانون‌گذار در اختیار ما گذاشته است، استفاده خواهد شد.

منبع : خبرگزاری فارسخوزستان

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین