ترکان اعلام کرد: قول‌ سیف برای بازنگری دستورالعمل بانکداری در مناطق آزاد/ همه جزایر خلیج فارس به منطقه آزاد تبدیل می‌شوند

ترکان اعلام کرد: قول‌ سیف برای بازنگری دستورالعمل بانکداری در مناطق آزاد/ همه جزایر خلیج فارس به منطقه آزاد تبدیل می‌شوند

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی قول‌هایی برای بازنگری دستورالعمل بانکداری در مناطق آزاد داده است، اعلام کرد: موارد متعددی از ابراز تمایل خارجی‌ها برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران وجود دارد.
اکبر ترکان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه تلاش داریم تا بانکداری بدون ربا را به صورت پایلوت در مناطق آزاد کشور تجربه کنیم، گفت: بانک مرکزی دستورالعملی را برای بانکداری در مناطق آزاد کشور دارد که رئیس کل جدید بانک مرکزی نیز قول بازنگری‌های جدی در آن را نیز داده است.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در پاسخ به پرسش مهر افزود: همچنین در دستورالعمل بانکداری در مناطق آزاد شکل گیری بانک فراساحلی نیز پیش بینی شده که تاسیس آن با ارزهای بین المللی و نه با پول رایج داخل شکل می گیرد، بنابراین اگر چنین بانکی تاسیس شود پس اندازهای ارزی مردم را با ارایه اطمینان لازم از این که هر زمان بخواهند ارز خود را دریافت کنند، در دست پیگیری است.
وی تصریح کرد: هم اکنون بانکداری در کشور با مشکلاتی مواجه است که از جمله آن این است که سود سپرده ها با رقمی کمتر از تورم داخلی محاسبه شود و همین امر سرمایه های مردم را به سمت بازارهای کاذب پیش می برد، البته این به معنای بانکداری ربوی نیست بلکه مبنا باید عقود اسلامی باشد.
ترکان در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر آثار توافقات ژنو در رونق سرمایه گذاری های مناطق آزاد خاطرنشان کرد: فضا به سرعت در حال تغییر است و هم اکنون چندین سرمایه گذار خارجی تقاضای خود را ارایه کرده اند، ضمن اینکه برخی شرکت‌هایی که به شرکای طرف قرارداد ایرانی خود جواب نمی دادند، خود حال با طرف ایرانی تماس گرفته و تقاضای ملاقات می کنند.
به گفته دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، موارد متعددی از ابراز تمایل طرف خارجی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران وجود دارد.
به گفته وی، ایران پتانسیل مناسبی را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دارد که دامنه آن از گردشگری سلامت تا انجام عمل‌های زیبایی و قلب و عروق و نیز ترانزیت کشیده شده است.
ترکان در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر پروژه های نیمه تمام حوزه مناطق آزاد کشور و برنامه برای فعال کردن آنها خاطرنشان کرد: تعدادی کار نیمه تمام از گذشته به ما به ارث رسیده که نمونه آن، ساخت هتلی با موقعیتی بسیار مناسب در ارس، پل خلیج فارس و راه اندازی ساختمانی برای کارهای اداری، بازار، مهندسی و خدمات در انزلی از جمله آن است.
وی همچنین در مورد پروژه ساخت پل خلیج فارس خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری پل خلیج فارس که در قشم انجام شده، شامل آورده دولتی و سهم فاینانس متقاضی است که دولت سهم خود را معادل ۱۵۰ میلیارد تومان پرداخت کرده اما متقاضی نتوانسته تاکنون فاینانس را عملیاتی کند که بر این اساس، ما قصد خلع ید وی را نداریم و تلاش داریم تا وی بتواند کار فاینانس را عملیاتی کند که در توانایی این پیمانکار نیز چنین موضوعی دیده می شود.
ترکان در پاسخ به سئوالی مبنی بر شغل‌های متعدد وی در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور ماموریت‌هایی را در رابطه با شورای عالی ایرانیان، سازمان فضایی، معاونت بین المللی رئیس جمهور و دبیرخانه جنبش عدم تعهد به بنده داده بودند که این ماموریت‌ها دو ماهه بود اما در کمتر از دو ماه گزارش نهایی به وی ارایه شد.
موافقت رئیس جمهور با انحلال معاونت بین‌الملل ریاست جمهوری
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد انحلال معاونت امور بین الملل را به رئیس جمهور دادم که ایشان تایید کرده و بر این اساس، معاونت بین الملل رئیس جمهور منحل خواهد شد، ضمن اینکه در خصوص دبیرخانه جنبش عدم تعهد نیز مقرر شده تا این دبیرخانه به وزارت خارجه برگردد. همچنین شورای عالی ایرانیان نیز که در رابطه مستقیم با وزارت خارجه در نهاد ریاست جمهوری باقی خواهد ماند، ضمن اینکه مسئولیت سازمان فضایی نیز واگذار شد.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: رئیس جمهور با دیگران هم مشورت می کند و تصمیم گیر نهایی خودش است، ضمن این که با همگان رفتار خوش رویانه دارد و مشاوره می گیرد.
وی همچنین از جمله سیاست‌های مناطق آزاد کشور را در دوره جدید، حرکت براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله دانست و گفت: بازنگری در مفاهیم فعالیت در مناطق آزاد، اجرای طرح جامعه مناطق آزاد و الگوسازی بر اساس سند چشم انداز ۲۰ساله مبنای کار مناطق آزاد در دوره جدید خواهد بود.
همه جزایر خلیج فارس به منطقه آزاد تبدیل می‌شوند
ترکان در ادامه اعلام کرد: پیشنهاداتی شده است تا سرخس، جاسک، مهران، بانه، مریوان به عنوان منطقه آزاد مجوز فعالیت بگیرند،ضمن اینکه این موضوع در دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد بررسی و در صورت تأیید برای تصویب به هیئت دولت ارسال می‌شود.
مشاور رئیس‌جمهور گفت: یک پیشنهاد جدی هم مطرح شده است تا همه جزایر خلیج فارس به منطقه آزاد تبدیل شوند، لذا این موضوع هم در حال بررسی است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین