طرح ضربتی مُسکن است ؛ شبکه فاضلاب اهواز کشش بارندگی ۲۰ میلی‌متر را ندارد

طرح ضربتی مُسكن است ؛ شبكه فاضلاب اهواز کشش بارندگی 20 میلی‌متر را ندارد

رئیس شورای شهر اهواز با تشریح اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از آب گرفتگی در این شهر گفت: طرح ضربتی اقدام خوبی بود که کامل اجرا نشد اما راه حل قطعی این معضل شبکه دفع آب‌های سطحی است که باید تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند.
عبدالزهرا سنواتی در حاشیه بازدید خود از منطقه کمپلوی شمالی و جنوبی، خیابان‌های انقلاب و شهید زکی‌زاده پیرامون آخرین وضعیت آبگرفتگی در این مناطق اظهار داشت‌: به دنبال بازدیدی که از این مناطق داشتیم واقعا متاسف هستیم که بار دیگر بارندگی باعث آبگرفتگی معابر و همچنین ورود آب و فاضلاب به منازل مردم شد.
وی افزود: در استان خوزستان یک دوره ۱۵ سال خشکسالی را طی کردیم و در این دوره اقدامی اساسی در مورد اصلاح و ترمیم شبکه فاضلاب انجام نگرفت.
رئیس شورای شهر اهواز گفت: در این سال‌ها بخش عظیمی از شبکه دچار ریزش و انسداد شد و بازسازی نیز با توجه به عدم نیاز صورت نگرفت اما در سال ۹۷ و ۹۸ و امسال با بارش‌های شدید روبه‌رو شدیم که نشان از آن داشت که وارد یک دوره ترسالی شده‌ایم.
سنواتی گفت: در بارش سال ۹۷ در فاصله چند ساعت ۹۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم که شبکه فاضلاب را با مشکل شدید روبه‌رو و بسیاری از محلات را دچار آبگرفتگی کرد و چندین روز این آبگرفتگی ادامه داشت.
وی بیان کرد: همچنین در سال ۹۸ نیز ظرف نیم ساعت بیش از ۷۳ میلی‌متر بارندگی طوفانی و سیل آسا را شاهد بودیم و البته تاثیر سیل فروردین ۹۸ را هم نباید نادیده گرفت چون با وقوع سیل عملاً شبکه فاضلاب از مدار خارج و امکان هدایت آب به سمت رودخانه وجود نداشت.
عضو شورای شهر اهواز گفت: شبکه فاضلاب اهواز در جریان سیل ۹۸ به صورت جریان معکوس عمل می‌کرد و آب رودخانه بر شبکه فاضلاب سوار شد که به همین دلیل بسیاری از خطوط شبکه فاضلاب دچار ریزش و انسداد شد.
سنواتی با اشاره به ضرورت اجرای شبکه دفع آب‌های سطحی بیان کرد: با توجه به اینکه طرح جامع دفع آب‌های سطحی چندین سال زمان می‌برد و به اعتبار کلان و قابل‌ توجهی نیاز دارد و سیستم موجود فاضلاب اهواز نیز کشش بارندگی بیش از ۲۰ میلی‌متر را ندارد عزم خود را جزم کردیم تا طرح ضربتی را در مناطق بحرانی اجرا کنیم تا حداقل بخشی از مشکلات را کاهش دهیم.
وی افزود: از این رو طرح ضربتی رسیدگی به وضعیت نقاط بحرانی شهر اهواز توسط همکاران در شورای شهر پس از جلسات متعدد با حضور کارشناسان و مدیران شهرداری و آب و فاضلاب و بر اساس یک سری مطالعات که در گذشته صورت گرفته بود و به روزرسانی شد، تدوین و مصوب شد و بدین ترتیب بخشی از کار بر عهده شهرداری و بخش دیگر بر عهده آب و فاضلاب قرار گرفت.
رئیس شورای شهر اهواز افزود: البته در روند اجرای طرح با مشکلاتی نیز روبه‌رو بودیم از جمله پروژه‌ای در غرب اهواز که متاسفانه به دلیل اشکالاتی که در روند مناقصه به وجود آمد به تاخیر افتاد.
وی افزود: این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های غرب اهواز بود که اگر اجرا می‌شد قطعا بخشی از مشکلات برطرف می‌شد. روند اداری بررسی و تصویب این مناقصه در شورا به جد در حالی پیگیری است.
سنواتی ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰ درصد از طرح ضربتی را اجرا کردیم اما همان گونه که از نام طرح نیز مشخص است طرح ضربتی به عنوان تسکین برای درد است تا اجرای طرح جامع کلید بخورد.
رئیس شورای شهر اهواز تصریح کرد: پیش نیاز موفقیت طرح ضربتی لایروبی شبکه بود که قرار بود توسط شهرداری و آبفا و با همکاری دستگاه‌های دیگر و کمک و حمایت جدی استانداری انجام شود که معتقدم کار به نحو مطلوب صورت نگرفت.
وی افزود: البته اعتبار مناسبی باید تخصیص داده می‌شد و از سوی دیگر دولت هم باید ورود می کرد همان طور که بارها هم در مصاحبه‌های گذشته اعلام شد که رفع مشکل آبگرفتگی اهواز نیاز به عزم ملی و ورود نمایندگان مجلس، استاندار و همکاری شرکت‌هایی دارد که از زیرساخت‌های این شهر استفاده می‌کنند.
رئیس شورای شهر اهواز بیان داشت: جا دارد بر این نکته مهم تاکید شود که تقویت خروجی ایستگاه‌های مادر و اصلی در شرق و غرب تضمین کننده موفقیت طرح اضطراری دفع آب‌های سطحی است. از این جهت به همت همه مسئولان به ویژه مسئولان تراز اول استان نیازمندیم.
سنواتی با اشاره به برخی مقایسه‌های نادرست آماری که می‌تواند افکار عمومی را از حقایق دور کند گفت: مقایسه بارندگی نیم ساعته آذر ۹۸ که حدود ۷۴ میلی‌متر بود با بارندگی ۳۰ میلی متری یکشنبه گذشته کاملا غلط است، سال گذشته ما بارشی طوفانی را در اهواز داشتیم البته بارندگی امسال نیز شدت خود را داشت اما تناقضی در آمار میزان بارش مشاهده می‌شود که باید دستگاه‌های متولی این تناقض را برطرف کنند.
وی خاطرنشان کرد: این آمادگی را داریم و وظیفه خود می‌دانیم جلسات کارشناسی را با حضور کارشناسان خبره در همه ابعاد و زیرساخت‌های شهری برگزار و از نظرات کارشناسی آنها بهره کافی را ببریم.
رئیس شورای شهر اهواز گفت: در انتها جا دارد از پیگیری و دغدغه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکر کنیم همچنین از صدا و سیما که با گزارش‌های لحظه‌ای در جهت انعکاس مشکلات و دردهای مردم و کاهش آلام آنان تمام سعی و تلاش خود را کردند و با انتشار این گزارش‌ها باعث افزایش حساسیت در مسئولان ارشد کشور شده و وظیفه ما را نیز سنگین تر کردند.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین