نابودی نخلستان‌های خوزستان با انتقال آب به اصفهان ؛ کارون بزرگ به نهری کوچک تبدیل می شود

نابودی نخلستان‌های خوزستان با انتقال آب به اصفهان ؛ کارون بزرگ به نهری کوچک  تبدیل می شود

انتقال آب کارون به استان‌های مرکزی کشور برای استفاده در صنایع این رودخانه را به مرز نابودی کشانده است. با این حال ۳۰۰میلیارد تومان بودجه برای طرح‌های انتقال آب این رودخانه در بودجه سال آینده کشور در نظر گرفته شده است. بر همین اساس کارزاری از طرف برخی از مردم خوزستان و چهارمحال و بختیاری به راه افتاده که خواهان توقف فوری پروژه‌های انتقال آب کارون است.
امضاءکنندگان این کارزار که تعدادشان به بیش از ۴هزار نفر رسیده می‌گویند: با ادامه انتقال آب کارون شهرهای استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان به سرعت به سمت بیابانی شدن پیش می‌روند.
به گفته آنها ریزگردها که ثمره خشک شدن تالاب جهانی هورالعظیم بودند، از بین رفتن درختان و نیزارهای طبیعی که به تصفیه هوا می‌پرداختند و بیکاری ماهیگیران و کشاورزان، بخش کوچکی از مشکلات استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری است.
امضاکنندگان این کارزار می‌گویند: کارون به عنوان پرآب‌ترین رودخانه ایران حالا به نهر کوچکی تبدیل شده است و فاضلاب شهری هم به آن راه پیدا کرده است. کاهش آب کارون باعث بالا آمدن آب شور دریا در شهرهای آبادان و خرمشهر به دلیل پس‌زدگی آب شیرین و خشک شدن و یا شور شدن آب نهرها در شهرهای استان خوزستان شده که همین موضوع به از بین‌رفتن نخلستان‌ها منجر شده است.
مشکلات ناشی از انتقال آب کارون در این استان‌ها در حالی است که طرح‌های انتقال آب از کارون اغلب به بهانه تامین آب شرب استان‌های مرکزی ایران اجرا می‌شوند اما حجم آبی که از این رودخانه برداشت می‌شود نشان می‌دهد که این انتقال آب به منظور استفاده در صنایع آب‌بر در استان‌های مرکزی کشور است.
چند روز پیش هم مردم اهواز در اعتراض به اختصاص بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی برای انتقال آب کارون در بودجه سال آینده کشور تجمع کردند. آنها پلاکاردهایی همراه داشتند که بر روی برخی از آنها نوشته شده بود: «نه به انتقال آب کارون»

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین