تسریع امدادرسانی به مردم زلزله زده/وقوع مکرر زلزله‌های اخیر فجایع گسترده به‌دنبال داشته است

تسریع امدادرسانی به مردم زلزله زده/وقوع مکرر زلزله‌های اخیر  فجایع گسترده به‌دنبال داشته است

نماینده مردم مسجد سلیمان و اندیکا در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ضروری است در روند و کیفیت امدادرسانی به مردم زلزله زده تسریع و توسعه صورت گیرد.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور با اشاره به فجایع گسترده و تاسف باری که به دنبال زلزله‌های اخیر در چند شهر استان خوزستان به‌ویژه اندیکا به وقوع پیوسته است خواستار تسریع در روند امداد رسانی به مردم زلزله زده منطقه شد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

«جناب آقای سید ابراهیم رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و دعای خیر

همانطور که مستحضرید وقوع مکرر زلزله‌های اخیر در چند شهر استان خوزستان به‌ویژه اندیکا – یکی از ۳۱ شهرستان محروم کشور – فجایع گسترده و تاسفباری به‌دنبال داشته است. در شرایط نگران کننده همه‌گیری ویروس کرونا، شرایط فصلی و آب و هوایی، تخریب وسیع واحدهای مسکونی و بحران‌های اقتصادی، وظیفه انقلابی مسئولان نظام اسلامی اتخاذ تدابیر اساسی برای غلبه بر تبعات این بحران است ضروری است محوریت اقدامات حمایتی جاری و آتی از مردم آسیب‌دیده از زلزله، در موارد ذیل معطوف گردد.

۱- امدادرسانی سریع و ایجاد سرپناه موقت، تأمین آب سالم و اقلام مواد غذایی، البسه، وسایل گرمایشی، لوازم خانه، ایجاد امکانات دسترسی آسان مردم آسیب دیده به امکانات بهداشتی و درمانی و ایجاد سرپناه مطمئن و بازسازی و نوسازی منازل مسکونی،

۲- اثرات تاسفبار زلزله اخیر هشداری جدی برای متولیان امر است مبنی براینکه ساختمان‌ها و اماکن مسکونی شهرها و روستاها و برخی ابنیه دولتی مناطق کمتر برخوردار خوزستان از استحکام استاندارد برخوردار نیست لذا ضرورت دارد اقدامات پیشگیرانه وسعت و تحول یابد.

۳- با بسیج تمامی امکانات و توان سازمان مدیریت بحران، نیروهای جهادی امدادی هلال احمر دستگاه‌های اجرایی کشور و همکاری استان‌های همجوار در جهت عملیات امدادرسانی و عادی نمودن اوضاع اقدام شود.

۴- تعدادی از جاده های مواصلاتی.پلها، مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت بر اثر زلزله تخریب شده اند باید سریعا با تخصیص اعتبارات ویژه نسبت به جبران این مشکل اقدام شود.

۵-سرمای طاقت فرسا در مناطق زلزله زده اندیکا در راه است، پراکندگی روستاها و صعب العبور شدن این مناطق در فصل بارش‌ها قطعا امدادرسانی را با مشکلات بیشتری همراه خواهد کرد، ضروری است بهبود جاده های ارتباطی جهت تسریع در امدادرسانی تسریع یابد. مردم آسیب دیده علاوه بر اقلام غذایی و سایر ملزومات اولیه زندگی در کوتاه مدت نیازمند حدودا ۵۰۰ کانکس جهت اسکان موقت و در بلندمدت نیازمند حمایت جهت ساخت وساز ایمن مسکن هستند.

۶- برآوردها تاکنون حاکی است در زلزله اخیر اندیکا ۴۶۰ خانه کاملا ویران و هزاران نفر بی سرپناه شده‌اند خسارت به ۱۳۰ روستا وارد شده ۳۰ روستا ۱۰۰ درصد تخریب و ۱۰۰ روستا بیش از ۳۰ درصد ویران شده  اند. تخریب ۱۲ دهنه پل ارتباطی و ریزش و رانش ۱۳۰ کیلومتر جاده روستایی و عشایری مواقف امدادرسانی شده‌اند. این موارد به‌همراه تخریب کانال‌های هدایت آب بمیزان ۲۴میلیارد تومان خسارت به‌همراه آورده است. ۱۹ مدرسه کاملا تخریب شده اند، ۸۳ مدرسه به تعمیرات جهت ایمنی بخشی نیاز دارند

۷- تاسیسات آبرسانی روستای سوسن تخریب شده، ساختمان مرکز جامع سلامت دینراک، خانه بهداشت سوسن و ۱۵ خانه بهداشت روستایی به میزان ۳۰ درصد و پایگاه امداد جاده‌ای ۴۰ درصد تخریب شده اند که ضرورت ارسال کمک‌های تیم‌های امداد هوایی جهت امدادرسانی و تهیه اقلام غذایی را دوچندان می سازد.

۸- ۶۲۰ آغل احشام مردمان صبور و نجیب اندیکا به‌عنوان تنها دارایی آنان به‌صورت ۱۰۰ درصد و ۳۰۰ آغل تخریب ۵۰ درصد به بالا شده اند، خسارات به کشاورزی، باغات و شیلات مجموعا بیش از ۳ میلیارد تومان است.

با توجه به گزارشات حجم بالای خسارات این حادثه و این مهم که خسارات اعلان شده مبتنی بر برآوردهای کنونی است قطعا خسارات بیشتری خواهیم داشت. تاکید می‌شود؛ ضروری است در روند و کیفیت امداد، تسریع و توسعه صورت پذیرد تا مردم شریف این مناطق بیش از این متحمل رنج و خسارات نشوند.»

انتهای پیام

درباره نویسنده

1217مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین