استاندار خوزستان: هدفمند سازی یارانه‌ها می‌تواند باعث تحقق شعار سال و بهبود اقتصاد کشور شود

استاندار خوزستان: هدفمند سازی یارانه‌ها می‌تواند باعث تحقق شعار سال و بهبود اقتصاد کشور شود

استاندار خوزستان گفت: هدفمند سازی و مردمی سازی یارانه‌ها می‌تواند باعث تحقق شعار سال شود و یک کار زیربنایی و اساسی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور است.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، صادق خلیلیان امروز در نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت اظهار داشت: لازمه محقق کردن شعار سال تامین ابزار و پیش نیازهایی است که مردمی کردن یارانه‌ها یکی از این الزامات است.

وی افزود: یکی از دلایل مردمی کردن یارانه‌ها، از بین بردن رانت‌های بسیار سنگین به دلیل وجود ارز ترجیحی است؛ در گذشته به دلیل وجود ارز ترجیحی زمنیه قاچاق و فساد فراهم بود که مسیر اقتصاد را دچار انحراف کرده بود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه باید بازار خود را در این شرایط وقف دهد و دستگاه‌های مربوطه نیز باید بر بازار نظارت داشته باشند، ادامه داد: تنظیم بازار باید به گونه‌ای عمل شود که از تولید کننده و مصرف کننده حمایت شود؛ وقتی یارانه‌ها هدفمند شود بهره‌وری بالا می‌رود و تولید کنندگان به سمت کاهش هزینه و استفاده از تکنولوژی برای افزایش تولید حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه رییس کل بانک مرکزی دولت گذشته هم با سیاست ارز ترجیحی مخالف بود بیان کرد: رانتی که در چهار سال گذشته به دلیل وجود ارز دولتی رخ داد نمی‌توانست رفاه مردم و تولید را دنبال کند.

خلیلیان گفت:بارها گزارش‌هایی تهیه شد که تولید کنندگان نهاده‌های دامی را از بازار آزاد تهیه می‌کنند این در حالی است که با ارز دولتی این نهاده‌ها وارد کشور می‌شد ولی این نهاده‌ها به دست مصرف کننده واقعی نمی رسید؛ به تدریج فاصله قیمت ارز ترجیحی با ارز آزاد بسیار زیاد شد به همین دلیل به نفع اقتصاد ایران بود که طرح مردمی سازی یارانه‌ها انجام شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه  ۷۰ درصد مبلغ مابه‌التفاوت ارز ترجیحی به دست مصرف کننده نمی رسید و تنها به دست افراد معدودی می‌رسید افزود: باید شرایطی فراهم شود تا همه مردم از این فرصت و درآمد کشور استفاده کنند.

وی ادامه داد: طرح مردمی سازی یارانه‌ها به طور رسمی در کشور شروع شد، و افزایش قیمت هر نوع خدمات به بهانه افزایش قیمت‌ها قابل پذیرش نیست به دلیل اینکه یارانه‌ها به حساب مردم واریز شده است.

وی با بیان اینکه افرادی که کارشناس هستند با اجرای این طرح موافق هستند گفت: برخی از مردم نگران افزایش قیمت‌ها هستند و افرادی که از رانت ارز ترجیحی بهره‌مند بودند و نیز دشمنان نظام در خارج از کشور مخالف این طرح هستند و تبلیغات منفی در این باره انجام می‌دهند به دلیل اینکه اقتصاد ایران اگر در مسیر درست قرار گیرد تحریم‌ها اثر گذاری کمتری را خواهند داشت.

خلیلیان با تاکید بر اینکه در بحث نظارت بر بازار باید تمامی دستگاه‌های ناظر همکاری کنند تا این طرح به درستی اجرا شود افزود: هدفمند سازی و مردمی سازی یارانه‌ها می‌تواند باعث تحقق شعار سال شود و یک کار زیربنایی و اساسی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور است.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1206مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین