رئیس انجمن داروسازان خوزستان: افزایش مالیات‌ بدون توجه به سود پایین از مهمترین مشکلات داروسازان است

رئیس انجمن داروسازان خوزستان: افزایش مالیات‌ بدون توجه به سود پایین از مهمترین مشکلات داروسازان است

رئیس انجمن داروسازان خوزستان گفت: قراردادهای یک طرفه و ناعادلانه با سازمان‌های بیمه‌گر و مالیات‌های ناعادلانه و افزایشی بدون توجه به سود پایین از مهمترین مشکلات داروسازان است.

خبرگزاری فارس: افزایش مالیات‌ بدون توجه به سود پایین از مهمترین مشکلات داروسازان است

منصور آرزومند اظهار کرد: داروسازان در زمینه‌های مختلفی همچون کارخانه داروسازی (صنعت ساخت و کنترل دارو)، واحدهای تهیه و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، کارهای اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرکت‌های پخش و توزیع دارو، فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در مورد دارو و مسائل مرتبط و ارائه خدمات دارویی و مشاوره‌های دارویی در بیمارستان به بیماران بستری مشغول خدمت‌رسانی هستند.

وی اضافه کرد: داروخانه آخرین حلقه چرخه درمان و ملموس‌ترین نقش داروساز برای مردم است.

رئیس انجمن داروسازان خوزستان با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان داروسازی جذب داروخانه می‌شوند، افزود: داروساز در دسترس‌ترین عضو درمان و قابل اعتماد برای مردم بوده که برای گرفتن مشاوره و راهنمایی در مورد بیماری، نحوه پیگیری درمان و معرفی پزشک به وی مراجعه می‌شود.

آرزومند عنوان کرد: مهمترین مسئولیت‌های داروساز در داروخانه کنترل نسخ و تطبیق داروهای تجویز شده با سن و جنس بیمار، مشاوره به بیمار در حین ارائه نسخه از قبیل، نحوه، زمان و فاصله، مقدار و مدت مصرف دارو، عوارض ناخواسته و جانبی احتمالی، ادامه یا قطع دارو در صورت مشاهده نشانه‌های خاص، رژیم غذایی در دوره مصرف دارو، احتیاط در مصرف توام داروها، نحوه نگهداری داروها و غیره است.

وی تصریح کرد: بررسی موارد ابهام و در صورت لزوم جایگزینی اقلام در نسخ تجویزی پس از مشاوره با پزشک معالج، عرضه داروهای بدون نسخه (OTC) و ارائه راهنمایی دارویی برای استفاده از آنها، نظارت بر شرایط نگهداری داروها، شکل ظاهری، کیفیت فیزیکی، تاریخ مصرف، نحوه تدارک و عرضه داروها، ساخت و بسته‌بندی مناسب داروهای ترکیبی، راهنمایی مراجعان در ارتباط با مراقبت‌های اولیه بهداشتی، اعلام مشکلات مشاهده شده در داروها برابر الگوی تعیین شده از سوی اداره کل دارو و نظارت بر اجرای فراخوان جمع آوری داروها (recall) نیز از جمله وظایف دیگر داروساز است.

آرزومند اضافه کرد: جالب است بدانید با تمام مسئولیت‌ها و کار علمی و حرفه‌ای که داروساز انجام می‌دهد، خدمات داروساز جزو خدمات درمانی محسوب نمی‌شود و تعرفه خدمات دارویی که به تازگی در کتاب ارزش‌های نسبی (cpt) برای ارائه خدمات فوق در نظر گرفته شده، بسیار ناچیز بوده و مورد اعتراض داروسازان قرار گرفته است، اما در عین حال هر از گاهی مورد هجوم و اعتراض ناعادلانه و غیرکارشناسی افراد، ارگان‌ها و نشریات مختلف قرار می‌گیرند.

رئیس انجمن داروسازان خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: مهمترین مطالبه داروسازان در این زمینه پذیرش این تعرفه توسط سازمان‌های بیمه‌گر و واقعی شدن مقدار آن متناسب با مسئولیت‌های یک داروساز در قبال نسخه تجویزی است که علاوه بر آن داروسازان با مشکلات متعددی مواجه شده و مرتب به چالش کشیده می‌شوند.

آرزومند به مشکلات و چالش‌های داروسازان استان خوزستان اشاره کرد و گفت: قراردادهای یک طرفه و ناعادلانه با سازمان‌های بیمه‌گر، عدم الزام آنها به پرداخت مطالبات داروخانه‌ها در یک بازه زمانی مشخص، منطقی و عدم پرداخت دیرکرد در تاخیرهای شش ماهه آنها در پرداخت مطالبات که اقتصاد داروخانه را شکننده و ضعیف می‌کند، سود یا مارژین پایین دارو و بعضی اقلام مصرفی (برخی داروهای خاص با سود کمتر از ۱۸ درصد)، مالیات‌های ناعادلانه و افزایشی بدون توجه به سود پایین از مهمترین مشکلات داروسازان است.

وی افزود: همچنین تاخیر در پرداخت مطالبات سازمان‌های بیمه‌گر و هزینه‌های پرسنلی و جاری داروخانه و عدم توجه به اقتصاد داروخانه‌ها با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت به ویژه در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک و ابلاغ  آیین‌نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها که بعضی از ضوابط آن احتیاج به اصلاح دارد نیز از جمله دیگر مشکلات داروسازان بوده که نیازمند توجه و رسیدگی از سوی مسئولان مرتبط است.

رئیس انجمن داروسازان خوزستان خاطرنشان کرد: افزایش پذیرش دانشجو در رشته داروسازی بدون توجه به فرصت‌های شغلی مورد نیاز و مشکلات آینده شغلی داروسازان، مسائل و مشکلات دائمی با شهرداری، عدم همکاری شرکت‌های توزیع دارو در زمینه سررسید تسویه فاکتورها با توجه به تاخیر سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و توزیع نامناسب برخی اقلام در کمبودهای دوره‌ای نیز از مشکلات پیش روی جامعه داروسازی به‌ویژه در سطح استان خوزستان است.

وی گفت: با این حال داروسازان این پتانسیل را دارند که در هر جایگاهی که دارو تجویز و مصرف می‌شود به ایفای نقش پرداخته و به منطقی‌تر شدن مصرف دارو در فرآیند درمان بیماران کمک کنند.

وی تاکید کرد: هنوز ما داروسازان با عشق و علاقه، با وجود تمام مصائب و مشکلات، در رفع دردهای بیماران می‌کوشیم و تمام دلخوشی‌مان لبخند از سر رضایت بیمار و دعای خیری است که بدرقه راهمان می‌کنند.

داروسازان با توجه به دانش و اطلاعات علمی و توانایی‌های ذاتی و اکتسابی خود در زمینه مدیریت موثر منابع، اعم از منابع انسانی، فیزیکی، مالی و همچنین اطلاعات در حوزه‌های مختلفی مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی هستند.

پنجم شهریورماه جاری سالروز بزرگداشت مقام علمی زکریای رازی‌ست که به‌عنوان روز داروساز در کشورمان نامگذاری شده است.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین