علت محرمانه بودن میزان پرداختی “ارزش افزوده”به شهرداری های استان چیست؟

علت محرمانه بودن ميزان پرداختي

*آیا عدالت و قانون در پرداخت “ارزش افزوده”به شهرداری ها از سوی سازمان امور مالیاتی خوزستان رعایت می شود؟!*

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، اکثر شهرداری های خوزستان به دلایل مختلف از جمله وضعیت اسفناک اقتصادی مردم، اوضاع نابسامان کسبه و ضعف مدیریت، درآمد پایداری ندارند و تنها راه پرداخت حقوق کارگران، پرسنل، پیمانکاران و ارائه هرگونه خدمات دهی به شهروندان از طریق پرداختی هایی از قبیل ارزش افزوده و حق آلایندگی است که توسط سازمان امور مالیاتی به شهرداری ها پرداخت می شود، صورت می گیرد.
طبق قانون سازمان امور مالیاتی موظف است ارزش افزوده و حق آلایندگی را از نهادها، تولید کنندگان، بنگاه های اقتصادی و … اخذ و بین شهرداری ها و دهیاری ها تقسیم کند. اما مدتی است پرداختی های صورت گرفته از سوی امور مالیاتی خوزستان خیلی ناچیز و در حدود یک پنجم میزان پرداختی های گذشته شده است.
بحران های مالی نشات گرفته از اوضاع بد اقتصادی مردم، کرونا، تورم و کاهش شدید ساخت و ساز و …، شهرداری ها را با مشکلات و معضلات اساسی روبه رو کرده است.
همه اینها تاثیرات مخربی برعملکرد شهرداری در نحوه خدمات رسانی، آبادانی و عمران شهر گذاشته که در نتیجه این موضوع مستقیما در سیمای شهر قابل مشاهده است. به همین دلیل نظام مالی شهرداری ها اهمیت بالایی دارد و پرداخت به موقع و عادلانه ارزش افزوده و حق آلایندگی از سوی سازمان امورمالیاتی مسیر شهرداری ها را برای کسب درآمد های پایدار و ارائه امکانات رفاهی و خدمات رسانی شایسته به عموم مردم را فراهم می کند.
مدتی است شهرداران اکثر شهرهای خوزستان، منهای اهواز، ماهشهر، بندر امام و آبادان که به دلیل حمایت و برخورداری از صنایع بزرگ مثل شرکت های نفتی، پتروشیمی و … قرار می گیرند؛ از نحوه توزیع و میزان متغیر پرداختی ارزش افزوده از سوی سازمان امورمالیاتی خوزستان بسیار گله مند هستند و اعتقاد دارند عدالتی در پرداخت ها از سوی امورمالیاتی خوزستان صورت نمی گیرد و برخی شهرداری های نورچشمی که خود درآمدهای سرشار دارند با لابی گری و فشارهای برخی نمایندگان به صورت ویژه از سوی سازمان امور مالیاتی حمایت می شوند و این موضوع موجب نارضایتی شهرداران اکثر شهرها شده است.
با بررسی های صورت گرفته متاسفانه تا امروز هیچگاه سازمان امورمالیاتی خوزستان میزان پرداختی ها به شهرداری استان را اعلام ننموده و بصورت محرمانه نزد خود نگاه داشته است و حاضر به انتشار آن هم نیست، متاسفانه دستگاه های نظارتی اعم از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی در استان خوزستان نیز تاکنون در خصوص اینکه چه ضابطه ای برای نحوه پرداختی ها صورت گرفته اطلاعاتی منتشر نکردند!
اینکه چرا برخی مدیران موضوعات غیر امنیتی و پیش افتاده ای مثل پرداخت “ارزش افزوده” و “حق آلایندگی” را محرمانه اعلام می کنند مبهم بوده و نشان می دهد یک جای کار می لنگد!

**عملکرد غیر قابل قبول سازمان امور مالیاتی خوزستان، تمام شهرداری های استان را دچار چالش و تنش کرده*

یکی از شهرداران استان خوزستان و منتقد به عملکرد سازمان امور مالیاتی استان در گفت وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان اظهار داشت: ارزش افزوده در حقیقت بخشی از عوارضی شهرداری ها بوده که در قالب عوارض وصول میکردند و اکنون سازمان امور مالیاتی این عوارض را با عنوان ارزش افزوده به شهرداری ها پرداخت می کنند.
وی با بیان اینکه مدت هاست شهرداری ها مشکلات درآمدی دارند، افزود: متاسفانه با وضعیتی که امروز بوجود آمده حتی قادر به پرداخت حقوق کارکنان نیستیم و سازمان امور مالیاتی با پرداخت ناچیزی که به شهرداری های استان در این ماه داشته نشان داده عملکرد قابل قبولی ندارد.
این شهردار که نخواست نامش منتشر شود، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی بحرانی، عملکرد غیر قابل قبول سازمان امور مالیاتی موجب شده تمام شهرداری های استان دچار چالش و تنش شوند.
وی در پایان تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی باید هماهنگ با نمایندگان استان، انتقال مالیات بر ارزش افزوده شرکت های بزرگ نفتی که در خوزستان هستند اما مالیات خود را به تهران پرداخت می کنند را نیز پیگیری کند.

**عامل اصلی نارضایتی شهرداری ها از میزان پرداختی ها، نیروی های مازاد و “بریز و بپاش ها در شهرداری است*

جاهنشاه ارزانی بیرگانی در گفت وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان، با بیان اینکه پرداختی ارزش افزوده براساس برنامه ششم توسعه انجام می شود، اظهار داشت: در استان خوزستان ٢٧ شهرستان، ٨۶ شهرداری و ۵ هزار و ۴٠٠ روستا وجود دارد که از این تعداد ٢ هزار و ٢٠٠ روستا دهیار دارند.
وی با بیان اینکه تمام فعالیت های امور مالیاتی در چارچوب قانون قرار گرفته، افزود: هر مبلغی که از شرکت ها و دستگاه های اجرایی وصول می‌شود براساس جمعیت شهرستان و روستا به شهرداری ها، دهیاری ها و روستاهای بدون دهیار به فرماندار پرداخت می شود؛ ٣٠ درصد ارزش افزوده به دهیاری ها، عشایر و روستاهای بدون دهیار و ٧٠ درصد بین شهرداری ها توزیع می شود.
مدیرکل سازمان امور مالیاتی استان خوزستان گفت: کل ارزش افزوده خوزستان در سال ٩۶، ۶٠٠ میلیارد تومان، سال ٩٧ یک هزار و ١٨٠ میلیارد تومان که نسبت به سال قبل حدود ٩۶ درصد رشد داشته، سال ٩٨ ، یک هزار و ٧٨٠ میلیارد تومان که ۵۶ درصد نسبت به سال ٩٧ رشد داشته و سال ٩٩، ٢ هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان وصولی داشتیم که از این مبلغ ٣۶٠ میلیارد تومان به حساب صندوق ملی حفاظت محیط زیست واریز شد و حدود یک هزارو ۴٠ میلیارد تومان به شهرداری ها پرداخت شد.
وی با بیان اینکه در ٨ ماهه سال جاری ٢ هزار و ٧٠٠ میلیارد وصول شده، عنوان کرد: این ماه ٨٠ میلیارد تومان وصول شده که بین شهرداری ها و دهیاری ها براساس جمعیت تقسیم شد و دیوان محاسبات نیز بر کار سازمان امور مالیاتی نظارت دارد.
ارزانی بیرگانی با اشاره به تاثیر تصیمات نمایندگان مجلس در تصویب قانون تصریح کرد: اگر مسئولی نسبت به کار ما ناراضی است، ایراد از کار ما نیست و ما تنها قانون را اجرا می کنیم. نارضایتی باید از عملکرد نمایندگان مجلس باشد که نسبت به وضع قوانین و تاثیر آن قوانین در استان خوزستان توجه نمی کنند.
وی با بیان اینکه لیست میزان پرداختی ها محرمانه است و این قانون در مجلس تصویب شده، ادامه داد: بین ما و شرکت های نفتی در خصوص شیوه پرداخت یک درصد ارزش افزوده اختلاف نظر حقوقی وجود دارد ما اعتقاد داریم که باید از سهم فروش باشد ولی شرکت های نفتی اعتقاد دارند از ١۴ و نیم درصد بودجه باید ارزش افزوده پرداخت شود که در حقیقت در اینجا قانون درست وضع نشده و نمایندگان نیز در وضع قانون توجه نکردند.
مدیرکل سازمان امور مالیاتی استان خوزستان در پایان با اشاره به نارضایتی شهرداران از میزان پرداختی ها تصریح کرد: شهرداری ها نیروی مازاد و “بریز و بپاش” بسیاری دارند، به همین دلیل از میزان پرداختی ها راضی نیستند. شهرداری ها برای کسب درآمد باید تلاش کنند و دلیلی ندارد که همه دست در جیب ملت کنند؛ مشکل در شهرداری ها است نه در میزان پرداختی ارزش افزوده که توانایی مدیریت منابع مالی را ندارند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، با توجه به اینکه دولت انقلابی آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی از شعارهای شفاف سازی، فسادستیزی و مبارزه با رانت خواری را بارها در تریبون های مختلف عنوان کردند انتظار می رود در راستای شفاف سازی؛ سازمان امورمالیاتی خوزستان یا دستگاه نظارتی استان میزان پرداختی های ارزش افزوده ۴ سال اخیر تا پایان آذر١۴٠٠ به شهرداری ها را در اختیار رسانه ها قرار داده تا مشخص شود عدالت در پرداخت ها رعایت شده یا خیر!؟
روزنامه نسیم خوزستان نیز در گزارش بعدی که بزودی منتشر می شود مصاحبه با نمایندگان مجلس، نماینده ارشد قوه قضاییه در استان، شهرداران و نتیجه نظارت دستگاه های نظارتی بر عملکرد سازمان امور مالیاتی خوزستان را منتشر خواهد کرد.

درباره نویسنده

7476مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین