مسئولان و نخبگان امروز محصول سیستم آموزش دیروز؛ بی توجهی به مدارس دولتی معضلات وحشتناکی در پی دارد

مسئولان و نخبگان امروز محصول سيستم آموزش ديروز؛ بي توجهي به مدارس دولتي معضلات وحشتناكي در پي دارد

اهمیت آموزش در جامعه به ویژه برای کودکان در مدارس بر هیچ کس پوشیده نیست و اهمیت آن تا جایی است که از تحصیل دانشآموزان در مدارس به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت های رشد و توسعه جامعه یاد می‌شود.

در سال‌های قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدارس دولتی از شور و نشاط زیادی برخوردار بودند و فرزندان اقشار مختلف جامعهدر کنار هم مشغول به تحصیل بودند و علیرغم همه کمی و کاستی ها، فارغ التحصیلان زیادی داشتیم که در رشد و توسعه کشور تاثیرگذار بودند و اغلب مسئولین فعلی از دل همان مدارس بیرون آمدند.

ولیکن در سال‌های گذشته، رشد قارچ گونه مدارس غیردولتی با عناوینی همانند غیرانتفاعی، هیات امنایی، نمونه دولتی، شاهد وبهشکلی حیرت آور افزایش یافته که در کنار کاهش جمعیت دانش آموزان، منجر به تعطیلی تعدادی از مدارس دولتی گردیده و اغلب خانوادههایی که از توان مالی برخوردار بوده و حتی خانواده های مسئولین، با هر سختی و هزینه گزاف سعی می‌کنند فرزندانشان را مدارسغیردولتی ثبت نام نمایند تا به اصطلاح از خدمات آموزشی با کیفیت تری برخوردار شوند!

این در حالی است که در گذشته مدارس دولتی از کیفیت آموزشی پایینی برخوردار نبودند و انتظار می‌رفت با کاهش جمعیت دانشآموزان و با وجود معلمان و مربیان مجرب و متعهد، کیفیت آنها افزایش یابد. اما با این شرایط مدارس دولتی عملا در حال رها شدن وبستر بسیاری از معضلات اجتماعی گردیده که این امر می‌تواند در آینده ی نه چندان دور همانند یک بمب ساعتی خود را نشان دهد.

چراکه جمعیت دانش آموزان مدارس دولتی چندین برابر جمعیت محصلین دیگر مدارس است و چنانچه دانش آموزان مدارس دولتی رهاشوند، معضلات وحشتناک اجتماعی و آسیب های رفتاری در جامعه بروز خواهد نمود و همان دانش آموزان غیرانتفاعی نیز آسیب جدیخواهند دید.

جا دارد به این نکته هم توجه شود که اگر فرزندان مسئولین یا خانواده های متمول در مدارس دولتی مشغول تحصیل شوند، توجه بیشتریبه همان مدارس خواهد شد و کیفیت آموزش نیز ارتقا خواهد یافت.

لذا میطلبد که مسئولین محترم آموزش و پرورش مراقبت لازم را داشته باشند و بجای رشد مدارس غیردولتی، نسبت به افزایش کیفیتآموزشی و پرورشی در مدارس دولتی اقدام نمایند تا رسالت اصلی این رکن از ارکان بسیار مهم و ارزشمند جامعه با تصمیماتنادرست، از اهداف اصلی فاصله نگیرد.

یاسین کاوه پورکارشناس مسائل شهری

درباره نویسنده

7475مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین