داستان سگ های ولگرد در اهواز ؛ ترس و درد یا مرگ

داستان سگ های ولگرد در اهواز ؛ ترس و درد یا مرگ

کافیست با یک جستجو ساده در گوگل و یا شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام نگاهی داشته باشید تا عمق فاجعه را در خصوص معضل سگ های ولگرد مشاهده کنید. اخباری که گاها با درد، ترس، محاصره، تهدید و یا مرگ همراه بوده است.

به گفته مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری اهواز، تنها در سال گذشته ۸۵۳ تماس مردمی برای جمع آوری سگ های ولگرد با این سازمان گرفته شده و همین اشاره می تواند مهر محکمی بر عدم ثبات امنیت جانی شهروندان اهوازی باشد.

غذا رسانی توسط برخی از مردم یکی از دلایلی است که موجب افزایش جمیعت سگ های بلاصاحب و یا اصطلاحا «ولگرد» شده و این امر می تواند هشداری جدی برای این معضل باشد و جمیعت سگ های ولگرد آنچنان افزایش یافته که نمی توان آمار تقریبی و یا دقیقی از آنها را داد.

هیچ کس مُنکر حس مهربانی اهوازی ها نیست اما گاهی ترحم و لذت غذا دادن به سگ های ولگرد می تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد.

تغییرات اقلیمی و خشک های خوزستان نیز سبب شده تا بسیاری از سگ های بلاصاحب برای پیدا کردن آب و غذا به مناطق شهری حرکت کنند و همین موضوع سبب افزایش حوادث ناشی از حضور سگ های بلاصاحب در اماکن شهری را دو چندان کرده که این معضل بیانگر مشکلات ریشه ای و کوتاهی مسئولان مربوطه است.

ترس از حمله سگ های بلاصاحب موجب شده تا تردد مردم کلانشهر اهواز به ویژه کودکان و بانوان دچار مشکل شود و انتظار می رود این بحران به گونه ای مدیریت شود تا از بروز وقایعی همچون مرگ، تهدید و یا آسیبب رساندن به مردم جلوگیری شود.

متاسفانه مشکل سگ های بلاصاحب به این موضوعات ختم نمی شود و گاها که زباله ها دیر از موعود جمع آوری می شوند، این سگ ها برای یافتن غذا اقدام به پاره کردن کیسه های زباله می کنند و این اقدام به خودی خود می تواند موجب سرایت دوچندان بیماری در جامعه ما شود.

حتی اگر فرض کنیم که این سگ ها، آسیب و یا مشکلی برای سلامتی شهروندان اهوازی ایجاد نمی کنند، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که تعداد برخورد سگ های ولگرد با خودروها در خیابان های اصلی و یا اتوبان های اهواز نیز به یکی از دغدغه های اصلی مردم تبدیل شده است.

طبق آمارهای منتشر شده، در سال حدود ۲۰۰ هزار نفر مورد گزیدگی سگ در کشورمان قرار می‌گیرند که باید فورا واکسن هاری را تزریق کنند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین به ایرنا گفته بود: دولت برای واکسن هاری هر فرد گزیده شده باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کند، یعنی سالانه حدود دو هزار میلیارد تومان واکسن هاری برای کشور هزینه دارد، در حالی که برای تزریق آن هیچ پولی از فرد گزیده‌ شده دریافت نمی‌شود.

عرفا و شرعا هیچ انسانی راضی به کشتار سگ های بلاصاحب نیست. اما عقیم سازی، نظارت دقیق، جمع آوری و…بر عهده سازمان پسماند شهرداری است و این معضل عزمی جدی را می طلبد تا دیگر شاهد اتفاقات دلخراش در سطح کلانشهر اهواز نباشیم.

محمد کعب خیری

برچسب :

درباره نویسنده

1217مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین