روزنامه نسیم خوزستان گزارش می دهد ؛ گذاشتن نیوجرسی؛ خلاف یا قانونی؟

روزنامه نسيم خوزستان گزارش مي دهد ؛  گذاشتن نيوجرسي؛ خلاف يا قانوني؟

قراردادن نیوجرسی‌های غول‌پیکر چهره شهر را نابود و عبور و مرور مردم را مختل می‌کند، نمی‌توان به درستی درک کرد که آیا آنان که بر مسند تصمیم‌گیری نشسته‌اند، آگاه به امور قانونی و شهری هستند یا خیر؟

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، پیاده رو یعنی جایی که شهروندان بتوانند با خیال راحت در آن تردد کنند اما شاید شما هم در هنگام عبور از پیاده‌رو بارها با بلوک های بتنی عظیم جلوی راه خود مواجه شدید که شهرداری جهت وصول مطالبات خود یا پلمپ ساختمان های اداری و تجاری متخلف در جلوی ساختمان یا دیگر اماکن به شکل نامناسب جاگذاری کرده است، تا آن‌ها مجبور شوند عوارض مورد مطالبه شهرداری را هرچه سریع‌تر پرداخت کنند.

با شناخت بر این امر که شهرداری از نیوجرسی به عنوان اهرم فشاری برای دریافت برخی مطالبات معوقه از کاسبان و مغازه‌داران یا بانک‌ها استفاده می‌نمایند، اما باید نفع و ضرر این قبیل اقدامات نیز مورد بررسی دقیق قرار گیرد که آیا آثار منفی چنین اقدامات نابه‌خردانه‌ای، بیشتر از نقاط مثبت آن است یا خیر؟

قراردادن نیوجرسی‌های غول‌پیکر چهره شهر را نابود و عبور و مرور مردم را مختل می‌کند، نمی‌توان به درستی درک کرد که آیا آنان که بر مسند تصمیم‌گیری نشسته‌اند، آگاه به امور قانونی و شهری هستند یا خیر؟

از آن جا که شهرداری اهواز طی سالیان گذشته همواره این اقدام را انجام داده و در فضای شهری نیز نسبت به مسئولیت پذیری حقوق شهروندی هیچ نوع فرهنگ سازی نشده است همچنین اغلب مردم از حقوق خود آگاه نبوده یا اگر هم باشند، این اراده را برای پیگیری و تحقق حق و حقوق خود ندارند و شاید اعتراضی نکنند، همین مسئله موجب گردیده موضوع قراردادن بلوک بتنی جلوی درب مغازه‌ها نهادینه گردد.

راه حل دیگری جهت پلمپ کردن وجود ندارد

پور موسوی عضو شورای شهر اهواز در گفت وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان با بیان اینکه از نیوجرسی به عنوان جسم بازدارنده استفاده می شود، اظهار داشت: استفاده از نیوجرسی یا وسایل مشابه که در مدیریت شهری مرسوم است و برای منع از ادامه کار مورد استفاده هستند به شرط اینکه نباید خطری برای شهروندان و انسداد راه عبور و مرور، ایجاد کند باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: این مسئله از سال های قبل مرسوم بوده و شهرداری بدون مصوبه و ملاک قانونی صرفا به دلیل عدم پاسخگویی ملک تجاری یا اداری و مغازه داران، شهرداری از سنگ های بزرگ بتنی استفاده می کرد تا مجبور شوند به شهرداری مراجعه کنند.

عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه قانون فعلا در این مورد مسکوت است و تنها خطر و مشکلات را قید کرده است، گفت: راه حل دیگری جهت پلمپ کردن وجود ندارد و اگر با استفاده از نیوجرسی از احداث ساختمان های نیمه کاره متخلف جلوگیری نکنیم فجایع بزرگی مانند ریزش ساختمان متروپل آبادان اتفاق می افتد.

اعمال قانون نباید موجب آزار و اذیت شهروندان شود

رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار رونامه نسیم خوزستان عنوان کرد: ما نماینده مردم هستیم و موافق نیستیم که به نحوی اعمال قانون کنیم که موجب آزار و اذیت شهروندان شویم.

وی افزود: اگر جایی از لحاظ قانونی نیاز باشد که از ادامه کار ملک متخلف جلوگیری به عمل آید، یکی از اقدامات بازدارنده گذاشتن مانع است که این کار نیز ممکن است خرابی از قبیل خراب کردن آسفالت به همراه داشته باشد.

عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: با توجه به اینکه قطع آب، برق و گاز در اختیار شهرداری نیست و با توجه به اینکه در یک ساختمان چندین خانواده حضور دارند مصلحت نیست از این روش استفاده کرد و شاید قطع آب و برق و گاز ضررهای بیشتری نسبت به استفاده از نیوجرسی به همراه داشته باشد.

سید ابوالحسن طالقانی وکیل پایه یک دادگستری نیز بیان کرد: اگر اقدام شهرداری جهت جاگذاری نیوجرسی قانونی باشد، مشکلی ندارد اما اگر گذاشتن نیوجرسی غیرقانونی بوده، می توان به جرم ایجاد مزاحمت برای شهروندان در عبور و مرور به مراجع قضایی شکایت کرد.

گذاشتن نیوجرسی برای سایرمغازه داران و شهروندان مزاحمت ایجاد می کند

یکی از شهروندان اهواز در گفت و گو با روزنامه نسیم خوزستان با انتقاد شدید از اقدام شهرداری اهواز در گذاشتن نیوجرسی گفت: نباید مردم اهواز تاوان بدهی مغازه داران یا ساختمان ها یا حتی مشکلاتی که آبفا در شهر بوجود آوراده را بدهند.

وی افزود: بهتر است مسئولان راه و چاره بهتر و اصولی پیدا کنند زمانی که شهرداری سنگ های بزرگ بتنی را در پیاده رو بگذارد، شهروندان مجبور هستند از خیابان رد شوند و امکان خطر تصادف برای کودکان و سالمندان وجود دارد و زمان حادثه نیز کسی جوابگو نیست.

مغازه دار منطقه شهرک دانشگاه اهواز نیز با گله مندی از گذاشتن نیوجرسی عنوان کرد: گذاشتن نیوجرسی به هردلیلی برای سایرمغازه داران و شهروندان مزاحمت ایجاد می کند.

استفاده از نیوجرسی از لحاظ قانونی و منظر شهری وجاهتی ندارد

دکتر یاسین کاوه پور، کارشناس مسائل شهری و شهرداری گفت: گذاشتن سنگ های بتنی یا نیوجرسی جلوی درب املاک توسط شهرداری به دلایل مختلفی انجام می شود. شهرداری اغلب مواقع به دلیل تخلفات ساختمانی از سنگ های بتنی برای منع کار استفاده می کند.

وی با بیان اینکه شهرداری با توجه به وظایف محوله موظف است از تخلفات ساختمانی جلوگیری کند، بیان کرد: استفاده از نیوجرسی از لحاظ قانونی و منظر شهری وجاهتی ندارد و لیکن شهرداری نیز ابزار دیگری برای جلوگیری از تخلفات ندارد و اینجا شاهد یک خلع قانونی هستیم.

کارشناس مسائل شهری و شهرداری ادامه داد: لذا می طلبد قانون گذار و دستگاه های متولی به نحو احسن ورود کنند و قانون متناسب با وضعیت فعلی وضع کنند تا شهرداری بتواند به وظایف خود عمل کند و هم منظر شهری به شکل مناسب تری ایجاد شود. همچنین امنیت املاک، ساختمان ها و به ویژه سلامت شهروندان به خطر نیفتد.

وی افزود: در قانون نوسازی پیش بینی شده، املاکی که اقدام به پرداخت بدهی نوسازی ملک خود نکنند با درخواست شهرداری، اشتراک آب و برق آنها را قطع کرده و طلب خود را وصل کند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، جا دارد مدیران شهری با عنایت به قوانین موجود که تاکید بسیاری بر حفظ زیبایی معابر و نقاط مختلف شهر دارند، راهکار مناسب دیگری جهت برخورد با متخلفان اتخاذ کنند.

درباره نویسنده

1217مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین