سند چشم انداز ۱۴۰۴ و جایگاه صنعت نفت و گاز کشور

سند چشم انداز 1404 و جایگاه صنعت نفت و گاز کشور

سرمایه گذاری؛ سر خط رسیدن به موفقیت

اهداف سند چشم انداز کشور در حوزه های مختلف، الگوی روشنی برای توسعه و تعالی کشور ترسیم کرده و در بخش صنعت نفت و گاز این هدف ها برای سال ۱۴۰۴ که خیلی هم از ما دور نیست، ارقام قابل توجهی را پیش بینی کرده است.

بر اساس سند چشم انداز توسعه ۱۴۰۴، قرار است بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه صنعت نفت و گاز کشور صورت گیرد و با این اتفاق کشورمان در سطح منطقه جایگاه نخست را در حوزه سرمایه گذاری بدست آورد.

همچنین تولید بیش از ۷ و نیم میلیون بشکه نفت خام در روز و نیز تولید نزدیک به ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز و بیش از ۶۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی از مواردی هستند که در سند چشم انداز ۱۴۰۴ دیده شده و وزارت نفت متولی تحقق آن است.

در شرایطی که تحریم های آمریکا و غرب کشورمان را در طول سال های اخیر با مشکلاتی در زمینه سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز کشور مواجه کرده، اما دولت سیزدهم تلاش دارد تا با بهره مندی از ظرفیت های سرمایه گذاری داخلی و نیز فرصت هایی که از سرمایه گذاری خارجی حاصل می شود، اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ را تا حد امکان محقق سازد.

متاسفانه رویکرد دولت گذشته در وادادگی در برابر غرب و سکون و اغفال در خصوص توسعه صنایع نفت و گاز موجب شده تا رسیدن به این اهداف دور از ذهن به نظر بیاید، اما با جسارت و پیگیری صورت گرفته در دولت سیزدهم و نیز همت وزارت نفت، این فضای بی تحرکی به فضایی برای کسب موقعیت های تازه و نیز استفاده از ظرفیت های داخلی بدل شده و امروز شاهد هستیم به طور مثال در حوزه میدان های مشترک با بهره مندی از سرمایه گذاری داخلی، بخشی از این عقب ماندگی در حال جبران است.

از سوی دیگر تفاهمنامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه در این بخش نیز خود محرکی قوی برای رسیده به اهداف سند ۱۴۰۴ در بخش نفت و گاز کشور است تا عقب ماندگی های گذشته تا حد امکان جبران شود.

اما نباید از این موضوع نیز غافل شد که کشورهای همسایه ما با سرعت و بدون محدودیت های تحریمی در صنعت نفت و گاز خود سرمایه گذاری کرده اند و اگر بنا باشد در عرصه رقابتی با این کشورها عنوان نخست منطقه را در زمینه تولید بدست بیاوریم، نیازمند همت و تلاشی دو چندان و استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی هستیم تا به اهداف سند توسعه ۱۴۰۴ دست یابیم.

 

شیدا آریایی پور؛ پژوهشگر

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1206مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین