آیا طلای سیاه، ماهیان ماهشهر را می‌بلعد؟

آیا طلای سیاه، ماهیان ماهشهر را می‌بلعد؟

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مرگ ماهیان ماهشهر، گفت: مسئولان دقیقا مشخص کنند که بندر ماهشهر امروز همچون هورالعظیم قربانی نفت شده یا دلایل دیگر عامل مرگ و میر ماهیان و آبزیان است؟!

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، حبیب آقاجری درمورد مرگ مشکوک ماهیان و آبزیان بندر ماهشهر گفت: از ۲۰ روز گذشته بندر ماهشهر با مرگ خیل عظیمی از ماهیان روبرو شد، با پیگیری‌های مستقیم در جریان عمق فاجعه قرار گرفتیم، متاسفانه انواع ماهیان به همراه آبزیان دیگر در حوضچه‌های بندر ماهشهر از بین رفته‌اند. ناگفته نماند گونه‌های نایابی از آبزیان در بندر ماهشهر وجود دارد که با جزر و مد دریا به سطح آب آمده و با طلوع و غروب خورشید و ماه به عمق گل و لای دریا مى‌روند، این آبزیان با چنین قابلیت‌هایى به حیات خود ادامه می‌دهند.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان، بندر امام‌خمینی(ره) و بخش جولکی در مجلس شورای اسلامی افزود: مسئولان سازمان محیط زیست دلیل مرگ ماهیان را کاهش اکسیژن می‌دانند، بنده به این موضوع اعتقادی ندارم با توجه به شناختی که از شرایط اکولوژی دریاهای جنوب دارم، مطرح شدن دلایلی همچون کمبود اکسیژن، بهانه‌ و توجیه عقلانی مناسبی نیست.

وی در ادامه یادآور شد: صیادان محلی دریا را می‌شناسند؛ در جریان مرگ ماهیان، ابتدا حوضچه‌ نخستین با این مشکل روبرو شده و باقی حوضچه‌ها در شرایط عادی بودند و به مرور زمان دچار این مشکل شدند، بر همین اساس نمی‌توان کمبود اکسیژن را دلیل خوبی برای مرگ ماهیان بدانیم. در نظر بگیریم، کاهش اکسیژن بهانه خوبى نیست براى مرگ موجودات زنده‌اى که در دل باتلاق زندگی می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: طی جلساتی که با حسینی رئیس شیلات کشور، ابوعلی مدیر کل شیلات استان و محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان داشتم، درخواست شد موضوع مرگ ماهیان را بررسی و علت را به مردم بیان کنند؛ با تمام این تفاسیر باز مسئولان کمبود اکسیژن آب را دلیل اصلی عنوان می‌کنند اما چندین برابر بودن نیترات آمونیوم آب در این منطقه مبحثی دیگر است.

آقاجری با انتقاد از تکرار حوادث تلخ محیط زیستی، یادآوری کرد: مسئله مرگ ماهیان برای نخستین بار نیست که در بندر ماهشهر اتفاق می‌افتد، بلکه مدتی قبل هم این حادثه تکرار شده و هر بار شاهد مرگ تعدادی زیادی از آبزیان بودیم؛ این موضوع باید به دقت بررسی و دلیل آن مشخص شود و اگر مواد آلوده کننده به دریاچه‌ها و حوضچه‌ها ورود کرده‌اند هر چه سریع‌تر مورد رسیدگی قرار بگیرد و با کسانی که در این موضوع کوتاهی داشتند برخورد جدی و قانونی صورت پذیرد.

بندر ماهشهر ۲۳ مرکز پتروشیمی آلاینده دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: منابع طبیعی خوزستان قربانی برداشت‌های بی‌رویه شده است. بندر ماهشهر حدود ۲۳ مرکز پتروشیمی دارد؛ تمام پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها آلاینده هستند. استفاده از منابع پتروشیمی باید به گونه‌ای باشد که به منابع طبیعی آسیب وارد نکند. توسعه سبز به استفاده بهینه از منابع توصیه می‌کند.

نماینده مردم در مجلس ادامه داد: خوزستان به لحاظ شرایط جوی، آب و هوا در معرض آلاینده‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است به گونه‌ای که این آلاینده‌ها از مسیر آب و هوا در قالب ریزگردها و آلودگی آبی وارد شده اند؛ اگر شرایط به همین وضعیت ادامه داشته باشد، بی شک با تبعات سنگین محیط زیستی روبرو خواهیم بود که حتی حوزه سلامت را درگیر می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید مسئولان دقیقا مشخص کنند که بندر ماهشهر امروز همچون هورالعظیم قربانی نفت شده یا دلایل دیگر عامل مرگ و میر ماهیان و آبزیان است، محیط زیست علنا اعلام کرده که این آلودگی هایی که امروز بندر ماهشهر را تحت الشعاع قرار داده از کاهش اکسیژن نشات گرفته است.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1220مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین