سید محمد جواد رضوی در گفت و گو با روزنامه نسیم خوزستان : شورای شهر اهواز نظارتی بر ترک تشریفات شهرداری نداشته است

سيد محمد جواد رضوی در گفت و گو با روزنامه نسيم خوزستان :    شورای شهر اهواز نظارتی بر ترك تشريفات شهرداري نداشته است

عضو شورای شهر اهواز گفت: شورای شهر اهواز در دو سال اخیر هیچ نظارتی بر ترک تشریفات شهرداری نداشته است.

سید محمد جواد رضوی، عضو شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان درباره ترک تشریفات اظهار داشت: جهت انجام معاملات شهرداری، آئین نامه وجود دارد که طبق آن مناقصات و مزایده های خود را انجام دهند اما مدیران می‌توانند در مواقع اضطراری ضوابط مالی را رعایت نکنند.

وی توضیح داد: در تشریفات شهرداری فراخوان عمومی می‌دهد و افرادی درخواست می‌دهند و فردی که بیشترین مبلغ را پیشنهاد کند برنده معامله است که یک پروسه طولانی است به همین دلیل مدیران و شهرداری در موارد خاص اجازه دارند شرایط مناقصه و مزایده را کنار بگذارند( ‌با توجه به شروطی که شورا برای شهرداری تعیین ‌می ‌کند.)

عضو شورای اسلامی شهر اهواز گفت: شهردار جهت ترک تشریفات قانونی مناقصه و مزایده اختیار دارد که در حد ۳ برابر معاملات متوسط در شرایط بحرانی معاملات خود را انجام دهد.( معاملات جز تا سقف ۱۴۵ میلیون تومان، متوسط تا سقف یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان و بالای این عدد معاملات کلان گفته می‌شود)

وی در ادامه توضیح داد: در ماده ۳۱ آئین نامه معاملات ۸ بند تعریف شده که برای چه مواردی می‌توان ترک تشریفات را انجام داد به عنوان مثال طرف قرارداد معامله وزارتخانه، موسسه یا شرکت دولتی باشد، کالاهایی که انحصار دولتی از جمله بنزین دارند، کالاهای که نرخ ثابت دارند، لوازم یدکی ماشین‌آلات از قییل آتش نشانی یا کالاهایی که در انحصار یک شرکت باشند.

رضوی با بیان اینکه ترک تشریفات به دو دلیل صورت می‌گیرد، توضیح داد: دلیل اول اضطرار است که به عنوان مثال خدمات یا کالایی مدیران می‌خواهند خریداری کنند ترجیح می‌دهند بدون پروسه طولانی تشریفات سریعا خریداری کنند. دلیل دوم اینکه در انجام مزایده و مناقصه عده زیادی شرکت می‌کنند و مدیران در گزینش پیمانکار دخالتی ندارند اما در ترک تشریفات مدیران می‌توانند پیمانکار مدنظر را انتخاب کنند.

وی با اشاره به عملکرد شهردار اهواز در خصوص انجام ترک‌ تشریفات تصریح کرد: یکی از ایرادات و انتقاد جدی که به شهردار گرفتیم این است که معاملاتی که به صورت ترک تشریفات در خارج از استان انجام شد می‌توانستیم درون استان انجام دهیم به عنوان مثال شهردار اهواز ریسه و نورافشانی و خرید آهن جهت تعمیر پل را از از خارج از استان تهیه کرده با وجود اینکه اهواز بازار آهن دارد.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه ترک تشریفات اگر طبق بندهای آئین نامه انجام شود قانونی است، خاطر نشان کرد: اگر ترک‌ تشریفات طبق ماده ۳۱ و بندهای هشت‌گانه رعایت نشود و معاملات شکسته شده صورت گیرد، غیرقانونی است.

وی گفت: خریدها و خدماتی که در استان میسر می‌شود نباید خارج از استان انجام دهیم. استانداران قبل به صورت مکتوب این موضوع را به دستگاه‌های اجرایی اعلام کردند‌.

رضوی درباره نحوه نظارت بر ترک تشریفات ادارات و شهرداری عنوان کرد: ادارات دولتی اعتبارات را از دولت تامین می‌کنند بنابراین دیوان محاسبات و ذی حساب بر آنان نظارت می‌کند اما در شهرداری که اعتبارات دولتی نیست، دیوان محاسبات نظارتی ندارد و این مسئولیت بر عهده شورای اسلامی شهر است که باید تشریفات و ترک تشریفات در چارچوب ضوابط قرار گیرد.

عضو شورای شهر اهواز در پایان درباره نظارت بر ترک تشریفات شهرداری تصریح کرد: سال گذشته و سال جاری شورای شهر هیچ نظارتی نداشته است و تاکنون شهرداری آمار دقیقی از ترک تشریفات انجام شده و مبالغ آنان به شورا اعلام نکرده است. براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شهرداری موظف است معاملاتی که انجام داده را پس از ۳ماه در اختیار شورای شهر قرار دهد که این کار صورت نگرفته است.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، طی چند ماه اخیر خریدهای شهرداری اهواز از استان اصفهان انتقادهای زیادی را به وجود آورده بود و در همین خصوص نیز تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر از این اقدام شهرداری اهواز انتقاد کردند.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1223مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین