روزنامه نسیم خوزستان از شگرد برخی معلمان سودجو در مدارس دولتی گزارش می دهد؛ آفتی به نام تدریس خصوصی

روزنامه نسیم خوزستان از شگرد برخی معلمان سودجو در مدارس دولتی گزارش می دهد؛  آفتی به نام تدریس خصوصی

هزینه تدریس خصوصی برخی معلمان در اهواز بسیار هنگفت و این هزینه‌ ها برای خانواده‌های کم درآمد بسیار سنگین است و این اقدام می‌تواند منجر به تبعیض آموزشی شود.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، مدارس دولتی مدارسی هستند که توسط دولت اداره می‌شوند و برای عموم مردم رایگان و از نظر هزینه به صرفه‌ترین گزینه برای تحصیل هستند. اما در چند سال اخیر تدریس خصوصی برخی معلمان در خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز افزایش یافته است.

هزینه تدریس خصوصی برخی معلمان در اهواز بسیار هنگفت و این هزینه‌ ها برای خانواده‌های کم درآمد بسیار سنگین است و این اقدام می‌تواند منجر به تبعیض آموزشی شود.

مُد شدن تدریس خصوصی برخی معلمان دلایل مختلفی دارد و مهمترین آن عدم نظارت مدیران آموزش و پرورش بر نحوه تدریس معلمان در مدارس دولتی است که سبب شده برخی از معلمان درآمد قابل توجه از طریق تدرس خصوص کسب ‌کنند.

درآمدهای حاصل از تدریس خصوصی وسوسه انگیز است و باعث می‌شود که برخی معلمان وقت و انرژی بیشتری صرف تدریس خصوصی کنند.

اما تبعیض آموزشی پیامد تدریس خصوصی است به دلیل اینکه دانش آموزان کم درآمد نمی‌توانند از این خدمات آموزشی بهره‌مند شوند و از نظر تحصیلی با دانش آموزان خانواده‌های مرفه از نظر آموزشی فاصله می‌گیرند.

یکی دیگر از پیامدهای تدریس خصوصی، کاهش علاقه معلمان به بهتر شدن کیفیت آموزش در مدارس دولتی است.

اکنون که به فصل امتحانات نزدیک می‌شویم شاهد پیشنهاد برخی معلمان به دانش آموزان هستیم که در صورت عدم یادگیری در کلاس‌های خصوصی شرکت کنند.

هزینه کلاس خصوصی برای پایه دبستان ماهانه ۴ الی ۵ میلیون تومان است حال آنکه دانش آموزان دوره متوسطه که تعداد معلم بیشتری دارند، دانش آموزان برای شرکت در کلاس‌های خصوصی چقدر باید هزینه کنند!

با علم بر کم بودن درآمد معلمان، اما، کسب درآمد از طریق تدریس خصوصی صحیح نیست و از مسئولان آموزش و پرورش خواستار رسیدگی و نظارت بر نحوه آموزش معلمان در مدارس دولتی هستیم تا با تبعیض آموزشی مواجه‌ نشویم.

پدر یکی از دانش آموزان که کارگر است به خبرنگار نسیم خوزستان گفت: بعد از این همه گرانی و تورم حالا تدریس خصوصی معلمان مدارس درخانه برایمان مُد شده است.

وی افزود: دردهایمان تمام شدنی نیست بلکه هر روز دردی جدید و مشکلی نو برایمان ایجاد می شود.

مادر سه دانش آموز دبیرستانی نیز به خبرنگار نسیم خوزستان گفت: با توجه به این شرایط اقتصادی واقعا خنده دار است که برخی معلمان به دانش آموزان پیشنهاد می‌دهند که با پرداخت چند برابر پول به آنان خصوصی تدریس بدهند.

وی با اشاره به اینکه نقش مدیران مدارس و آموزش و پرورش در این خصوص چیست، افزود: آیا نباید از طرف آموزش وپرورش با چنین معلمانی که به بهانه درس، هزینه های گزاف از والدین می‌گیرند برخورد شود؟

پدر یک دانش آموز دبستانی که مدتی از کار بیکار شده نیز به خبرنگار این نشریه گفت: واقعا ظلم است که برخی معلمان در مدارس خوب آموزش نمی‌دهند و می خواهند به بهانه تدریس خصوصی از مردم مظلوم پول بگیرند آیا مدیران مدارس از این فاجعه خبردار نیستند؟

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، به طور کلی این رویکردها با اهداف آموزشی فاصله زیادی دارد و در چنین شرایطی آموزش و وظیفه معلمی اولویت آخر برخی معلمان شده و هدف کسب درآمدهای هنگفت در فصل امتحانات است، انتظار می رود برای جلوگیری از بی اعتمادی دانش آموزان و والدین به مدارس دولتی، مدیرکل آموزش وپرورش خوزستان به صورت نامحسوس بر فعالیت و نحوه تدریس معلمان در مدارس دولتی نظارت کرده و پیشنهاد می شود سامانه ای نیز برای اطلاع رسانی والدین ایجاد کنند تا اگر معلمی چنین درخواستی از دانش آموزان کرد پدر و مادرها این موضوع را به اطلاع مدیران آموزش و پرورش برسانند.

درباره نویسنده

1222مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین