روزنامه نسیم خوزستان از پشت پرده فروش گوشت های مشکوک در بازارهای اهواز گزارش می دهد ؛ فروش ضایعات ممنوعه به نام گوشت چرخ کرده آماده و ارزان

روزنامه نسیم خوزستان از پشت پرده فروش گوشت های مشکوک در بازارهای اهواز گزارش می دهد ؛ فروش ضایعات ممنوعه به نام گوشت چرخ کرده آماده و ارزان

باتوجه به افزایش افسار گسیخته قیمت گوشت، شاهد فروش گوشت با قیمت پایین‌تر در سطح شهر هستیم و شهروندان زیادی نیز به دلیل تورم اقتصادی و کاهش قدرت خرید به خرید گوشت با قیمت پایین‌‌تر روی می‌آورند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، فروش گوشت ناسالم یک معضل بزرگ با عواقب ناگوار برای سلامتی انسان است. این نوع گوشت می‌تواند به دلیل فاسد شدن، آلودگی با میکروب‌ها، یا استفاده از مواد شیمیایی مضر در پرورش دام، برای سلامتی مضر باشد. مسمومیت غذایی، بیماری‌های عفونی و مزمن از جمله عواقب خطرناک مصرف گوشت ناسالم است.

باتوجه به افزایش افسار گسیخته قیمت گوشت، شاهد فروش گوشت با قیمت پایین‌تر در سطح شهر هستیم و شهروندان زیادی نیز به دلیل تورم اقتصادی و کاهش قدرت خرید به خرید گوشت با قیمت پایین‌‌تر روی می‌آورند.

فروش گوشت تازه با قیمت پایین تر از نرخ‌نامه مصوب معقول نیست بنابراین به مرکز شهر اهواز آمدیم تا علت پایین بودن گوشت را در برخی مغازه‌ها و فروشگاه‌های عرضه گوشت متوجه شویم.

صاحب یک مغازه قصابی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: برخی افراد از پایین آمدن توان خرید مردم سوء استفاده می‌کنند و سنگدان مرغ همراه با چربی‌های غیرخوراکی که بسیار مضر هستند و یک سری ضایعات مرغ را چرخ می‌کنند و برای بهتر جلوه دادن به آن رنگ غذا اضافه می‌کنند.

وی ادامه داد: ظاهر ترکیبی که درست می‌کنند همانند گوشت چرخ شده درجه یک است و کیلویی ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار تومان به مردم می‌فروشند و برای جلب توجه از کلمه گوشت دولتی و تعاونی نیز استفاده می‌کنند.

این فروشنده گوشت قرمز با اشاره به بازدیدهای دامپزشکی از مغازه‌های توزیع گوشت توضیح داد: در خصوص فروشندگان متخلف چندین بار با دامپزشکی تماس گرفتم و اما برخوردی با آنان صورت نگرفت و به جای آن مغازه بنده را با حساسیت خاصی بررسی کردند!

وی تصریح کرد: نمی دانم چرا دقیقا روزهایی که اکیپ دامپزشکی جهت بازدید به مرکز شهر می‌آید، مغازه فروشندگان متخلف تعطیل است! «گویا از قبل مطلع می‌شوند که دامپزشکی چه روزی بازدید دارد».

صاحب مغازه قصابی در ادامه گفت: ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته دامپزشکی قدرتمند بود و گوشت چرخ شده آماده را ممنوع کرده بود به همین دلیل تخلفی صورت نمی‌گرفت.

این فروشنده بیان کرد: خیلی از افرادی که فست فود دارند از گوشت چرخ شده آماده استفاده می‌کنند؛ باید جلوی این کار گرفته شود چون با سلامت مردم بازی می‌کنند.

وی در پایان افزود: تعزیرات یا صنعت و معدن باید به این موضوع ورود کنند و از آنان بپرسند نرخ‌نامه فروش گوشت گوساله کیلویی ۵۴۰ هزار تومان و برای گوسفندی ۵۸۰ هزار تومان است چرا پایین‌تر از نرخ‌نامه می‌فروشند. اکنون از ۱۰ تا مغازه توزیع گوشت ۵ تا تخلف می‌کنند.

در خصوص فروش گوشت های مشکوک چرخ کرده آماده، فروشنده دیگری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار این نشریه عنوان کرد: برخی افراد دام بیمار یا مارگزیده را جلوی چشم شهروندان ذبح می‌کنند و به عنوان گوشت تازه با قیمت پایین‌تر می‌فروشند.

وی ادامه داد: تاکنون برخوردی با فروشندگان آزاد گوشت صورت نگرفته به همین دلیل با خیال راحت به فروش گوشت ناسالم به مردم و فست فودی‌ها ادامه می‌دهند.

این فروشنده خاطرنشان کرد: اگر مردم پشت صحنه تهیه گوشت های چرخ کرده ای که کیلویی ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان در بازار فروخته می شود را ببیند حتی به آن نگاه هم نمی کنند چه برسد به اینکه چنین گوشت هایی را بخرند.

وی در پایان خطاب به خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: این مطالب را بخاطر این که جماعتی سودجو و خدا نشناس گوشت چرخ کرده را ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می فروشند نیست مطالبی که به شما گفتم از روی دلسوزی است زیرا این افراد سودجو ضایعاتی که قصابی ها و مرغ فروشان باید آن ها در سطل زباله بریزند یا مصرف دیگری که خجالت می کشم نام آن را بگویم بدهند به اسم گوشت چرخ کرده تازه به خلق الله می فروشند و به فکر سلامتی مردم نیستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و صحت موضوع به خیلی از فروشندگان گوشت چرخ کرده آماده در مرکز شهر اهواز مراجعه کردم و خواهان دادن آدرسی که این گوشت ها در آن تهیه می شود، شدم اما با مخالفت فروشندگان و بعضاً تهدید برخی از آنها مواجه شدم که این موضوع نشان می دهد کاسه ای زیر نیم کاسه هست که همه فروشندگان گوشت های چرخ کرده آماده حاضر به همکاری با خبرنگار نیستند.

اما قانونا فروش گوشت ناسالم جرم محسوب می‌شود و از دادستان به عنوان مدعی العموم، مدیرکل دامپزشکی، علوم پزشکی و همچنین استانداری و فرمانداری اهواز نیز خواستار برخورد بازدارنده با متخلفان و سودجویان هستیم به دلیل اینکه این کار تنها یک جرم تلقب نمی شود بلکه خطری مهلک و جدی با جان و سلامت شهروندان است.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1223مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین