روزنامه نسیم خوزستان به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ گزارش می‌دهد؛ نهادی از جنس مردم برای مردم

روزنامه نسیم خوزستان به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ گزارش می‌دهد؛  نهادی از جنس مردم برای مردم

مدیرعامل سازمان هلال احمر خوزستان گفت: هلال احمر به دلیل حضور داوطلبانه جوانان با مشکل خدمات رسانی مواجه نمی‌شود.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، در جهان از جمله کشور عزیزمان ایران اسلامی ۱۹ اردیبهشت به عنوان روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر معرفی شده است، هلال احمر به عنوان یک سازمان بشردوستانه، نقش حیاتی در جامعه ایفا می‌کند. این سازمان نه تنها در زمان وقوع بلایا و بحران‌ها به یاری مردم می‌شتابد، بلکه در زمینه‌های مختلفی مانند آموزش، توانمندسازی جوامع محلی و ترویج صلح و دوستی نیز فعالیت می‌کند.

هلال احمر خوزستان در طول سال‌های فعالیت خود، خدمات ارزشمندی به مردم ارائه کرده است. این سازمان در بسیاری از عملیات‌های امدادی و بشر دوستانه در داخل و خارج کشور حضور فعال داشته است.

اما هلال احمر مانند هر سازمان دیگری با چالش‌هایی از جمله کمبود منابع مالی، فرسودگی تجهیزات و … روبه رو است. اما نهاد تلاش می‌کند که با ارتقای سطح خدمات خود، به نیازهای جامعه به نحو احسن پاسخ دهد.

نوید شعبانی، مدیرعامل سازمان هلال احمر خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان با بیان اینکه هلال احمر یک خانواده بزرگ و یک مجموعه مردم نهاد است، اظهار داشت: با توجه به فطرت و تفکر مردم در زمینه کمک به هم نوع و حضور داوطلبانه جوانان، هلال احمر با مشکل خدمات رسانی مواجه نمی‌شود.

وی افزود: مردم همیشه در کمک رسانی از دستگاه‌های اجرایی پیشتاز بوده و در برون رفت از بحران به هلال احمر کمک می‌کنند.

مدیرعامل سازمان هلال احمر خوزستان گفت: جمعیت هلال احمر خوزستان ۲۸ شعبه، ۲۴ پایگاه امداد و نجات و بیش از ۵۰۰ تیم تخصصی امداد و نجات، آواربرداری و گشت دارد.

وی با اشاره به حادثه متروپل آبادان عنوان کرد: حادثه ریزش ساختمان متروپل یکی از پیچیده‌ترین حوادث خوزستان بود که بیش از ۳۰۰ تیم عملیاتی جهت خدمات رسانی حضور پیدا کردند. اگر موارد مشابه در استان‌های دیگر اتفاق بیفتد به استان‌های معین خود نیاز پیدا می‌کردند اما خوزستان به استان‌های معین نیاز نداشت و جمعیت هلال احمر استان یک سوم افراد را وارد کار نکرد.

شعبانی ادادمه داد: در هر گوشه خوزستان اگر اتفاقی رخ دهد به طور مثال هفته گذشته انواع حوادث تصادفات جاده‌ای، غرق شدگی و سقوط از ارتفاع را داشتیم که همکاران هلال احمر به صورت شبانه روزی در کنار مردم ارائه خدمت می‌کنند؛ جمعیت هلال احمر هنگام حادثه در کنار مردم است.

وی درباره بودجه سازمان هلال احمر توضیح داد: هلال احمر برای مأموریت‌ها عمدتاً از بودجه داخلی استفاده می‌کند و اگر برنامه خاص باشد از دولت کمک می‌گیرد. در زمینه بودجه بین‌المللی ارتباطاتی وجود دارد اما ما به بودجه بین‌المللی اتکا نکردیم.

مدیرعامل سازمان هلال احمر خوزستان افزود: اگر حادثه‌ای در کشورهای همجوار اسلامی و غیراسلامی رخ دهد، بستگی به حجم اتفاق راه‌های کمک‌های مردمی را باز می‌کند، کمک ها جمع‌آوری و فرستاده می‌شوند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه کمک‌ به کشورهای همسایه هنگام حادثه از بودجه دولتی نیست و حاصل کمک‌های مردمی است، گفت: جمعیت هلال احمر هر انسان و هم‌وطنی که در ذهن و تفکر و عمل خود حس بشر دوستی است را از خود می‌داند و هفته هلال احمر را به همه اعضای هلال احمر تبریک عرض می‌کنم.

امین شحیطاوی، داوطلب سابق جمعیت هلال احمر استان در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان با اشاره به اینکه حوادث غیرمترقبه از قبیل سیل و زلزله، ماموریت‌های هلال‌احمر تعریف می‌شود، عنوان کرد: سیلاب‌ها ماموریت چند وجهی دارد و دستگاه‌ها مکلف شدند در راستای جلوگیری از سیلاب کار کنند که متاسفانه یکی از چالش‌های هلال احمر قطع ارتباط با برخی دستگاه‌ها است.

وی ادامه داد: همچنین در بحث زلزله، بافت‌های فرسوده و ناکارآمد داریم که با زلزله ۴ الی ۵ ریشتر تلفات زیادی به بار می‌آورند که در این راستا دستگاه‌های مسئول باید در اجرای قانون و وظایف خود دقت کنند.

شحیطاوی با بیان اینکه هلال احمر یک نهاد مردم محور است، تصریح کرد: خوزستان شرایط ویژه‌ای دارد و در ۵ الی ۶ سال اخیر با پدیده سیل مواجه بوده که ضرورت دارد تقویمی از تلفات جانی و مالی تهیه شود تا دستگاه‌ها به ویژه مدیریت بحران عوامل را شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه خدمات رسانی هلال‌احمر بعد از حوادث تعریف شده، تاکید کرد: باتوجه به موقعیت جغرافیایی خوزستان، هلال‌احمر استان باید به بالگرد تجهیز شود همچنین به دلیل آبگرفتگی شدید مجهز بودن به قایق‌های مخصوص ضروری است. همچنین پایگاه‌های منطقه‌ای باید تجهیز شوند.

شحیطاوی با اشاره به اینکه هلال احمر خوزستان خوب کار کرده است، اما در بحث نرم‌افزاری باید بیشتر کار کند، افزود: در خوزستان با توجه به صنعتی بودن، احتمال وقوع حوادث ناگوار وجود دارد، بنابراین سرعت عمل و داشتن تجهیزات مدرن اهمیت دارد؛ هلال احمر خوزستان در بحث آوار برداری نیاز به حمایت و تقویت دارد.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، جمعیت هلال احمر با پشتیبانی خالصانه و داوطلبانه جوانان توانمند و دارا بودن سرمایه عظیم اجتماعی نوع دوست و بشردوست علاوه بر برنامه ریزی برای کاهش مخاطرات با رویکرد پیشگیری و آمادگی مقابله با حوادث و سوانح و تربیت نیروهای امدادی، نقشی موثر در مدیریت بحرانها برعهده دارد و همواره از تمامی امکانات و ظرفیت ها برای خدمت رسانی به مردم و تسکین آلام انسانی استفاده نموده است، این همدلی، همراهی و نوع دوستی در کنار کار جهادی و تلاش شبانه روزی مصداق بارز ایثارگری، فداکاری و ازخودگذشتگی است. لذا به دلیل اهمیت جایگاه هلال احمر در استان لازم است که دستگاه‌ها و دولت جهت تجهیز هلال احمر خوزستان به امکانت مدرن این سازمان را مورد حمایت بیش از پیش خود قرار دهند.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1240مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین