روزنامه نسیم خوزستان از هشدارهای سازمان هواشناسی گزارش می دهد ؛ عملکرد و برنامه ریزی مدیران استان در سیلاب پیش رو “راستی آزمایی” می شود/ آیا سیلاب امسال نیز مدیران خوزستان را غافلگیر می کند؟

روزنامه نسیم خوزستان از هشدارهای سازمان هواشناسی گزارش می دهد ؛     عملکرد و برنامه ریزی مدیران استان در سیلاب پیش رو “راستی آزمایی” می شود/  آیا سیلاب امسال نیز مدیران خوزستان را غافلگیر می کند؟

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، سازمان هواشناسی از روزهای قبل هشدار بارش‌های قوی را می‌دهد اما همچنان شاهد بی توجهی دستگاه‌ها هستیم. در بارندگی دو روز قبل بیشتر مناطق اهواز زیر آب رفت و آبگرفتگی ها موجب سختی و بعضاً مختل شدن رفت و آمد مردم شد و شهرداری تنها به تماشای این تراژدی تکراری نشست.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، سال ۹۷ بود که روزنامه نسیم خوزستان نسبت به وقوع سیلاب گزارشی را منتشر کرد و به دستگاه‌های متولی از جمله سازمان آب و برق خوزستان، مدیریت بحران، آبفا، شهرداری ها و … هشدار داد اما متاسفانه با بی توجهی متولیان نسبت به هشدارها در سال ۹۸ شاهد سیلاب و زیر آب رفتن زمین‌های کشاورزی، تلف شدن بسیاری از دام‌ها و نابودی بسیاری از منازل و زندگی مردم استان بودیم که پس از ۴ سال همچنان نتواستند خسارت‌های خود را دریافت کنند. این مساله به دلیل سوء مدیریت و بی‌توجهی دستگاه‌های متولی به هشدارها نسبت به حجم بارندگی‌ها اتفاق افتاد.

ستادها و کمیته‌هایی تشکیل شد و بودجه های کلانی نیز خرج پروژه هایی گردید تا دیگر شاهد این اتفاق نباشیم اما می‌بینیم تا بارندگی صورت گیرد مدیران حرف از تخلیه روستاها و زمین‌های کشاورزی می‌زنند! آیا این شیوه مدیریتی که در پیش گرفته شده کارشناسی است؟! قرار بود مدیران استان در مواجه با بحرانها به صورت ایجابی عمل کنند اما ما شاهد برخوردهای سلبی هستیم.

مدیرانی که صحبت از مدیریت آب‌سدها، نصب سیل‌بندها و … می‌زدند الان باید پاسخ‌گوی عملکردشان باشند که آیا چنین اقداماتی صورت گرفته یا خیر! اگر اقدامی صورت نگرفته، استاندار خوزستان و دادستان نیز باید به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع ورود کنند.

اکنون نیز سازمان هواشناسی از روزهای قبل هشدار بارش‌های قوی را می‌دهد اما همچنان شاهد بی توجهی دستگاه‌ها هستیم. در بارندگی دو روز قبل بیشتر مناطق اهواز زیر آب رفت و آبگرفتگی ها موجب سختی و بعضاً مختل شدن رفت و آمد مردم شد و شهرداری تنها به تماشای این تراژدی تکراری نشست.

با توجه به اینکه سازمان هواشناسی خوزستان نسبت به بارندگی‌ها پیش رو، دوباره هشدار قرمز اعلام کرده است لذا می‌طلبد مدیران استان عملکرد خود را در مواجه با سیل احتمالی توضیح دهند که چه اقداماتی انجام دادند که مردم به ویژه کشاورزان و روستاییان دچار مشکل و خسارت نشوند.

محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان درباره میزان و حجم بارندگی‌ها اظهار داشت: سال ۹۸، دو سامانه بارشی قوی به فاصله ۳ الی ۴ روز ۱۵ الی ۲۰ میلیارد متر مکعب آب به سمت مناطق پایین دست سرازیر شد، اما اکنون تک سامانه بارشی را در پیش داریم که مناطق شمالی، شرقی و جنوبی استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: حجم بارش زیاد است و شرایط سدها را تغییر می‌دهد و پر آب می‌شوند، همچنین مطمئناً رودخانه‌ها طغیان می‌کنند و حواشی مسیر رودخانه‌ها ایمن نیستند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: شهرهای جنوبی از جمله اهواز با بارش‌های ۳۰ الی ۴۰ میلی‌متر با مشکل آبگرفتگی و مسدود شدن معابر می‌شود، اکنون بارشی حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیمتر برای اهواز پیش‌بینی شده که قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: حداکثر بارش این سامانه ۲۱ ساعت است که ۶ ساعت اول نصف بارش‌ها در مناطق شمالی صورت می‌گیرد.

سبزه‌زاری در پایان تصریح کرد: مشکل این سامانه بارشی زمان کوتاه و حجم زیاد بارش آن است. انتظار هست در برخی شهرها مشکلاتی ایجاد شود.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، سازمان هواشناسی از ابتدای سال ۱۴۰۲ نسبت به بارندگی های شدید و جاری شدن سیل در استان هایی از قبیل خوزستان، لرستان و چهار محال و بختیاری در اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳ هشدار داده بود حال باید دید سازمان ها و ارگان هایی از قبیل سازمان آب و برق خوزستان که متولی اصلی کنترل سیلاب های احتمالی و مدیریت آب استان می باشد چه تدابیری برای عبور از بحران های پیش رو اندیشیده است یا مثل حادثه تلخ سیلاب سال ۹۸ مدیران و متولیان غافلگیر خواهند شد و دولت برای آرام کردن مردم آسیب دیده چند مدیر استانی را برکنار می کند!

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1220مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین